Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2020-10-07T19:23:58Z
dc.date.available 2020-10-07T19:23:58Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/106427
dc.description.abstract Según investigaciones recientes, el campo de los estudios de género está lejos de constituir un espacio multi-centrado de producción de conocimiento (Wöhrer, 2016). En cambio, existe una división entre centros y periferias académicas, que configura tanto hegemonías como zonas de ininteligibilidad. Este trabajo retoma la propuesta benjaminiana de una historia a contrapelo, lo que supone la apropiación de elementos críticos para denunciar injusticia epistémica (Fricker, 2007) en las formas en que se elaboran y difunden los productos del conocimiento. Desde este encuadre, analizamos el modo en que la obra de Colette Guillaumin se constituye como sombra muda del canon occidental de los estudios de género y del racismo. Desde Latinoamérica, la suerte del feminismo materialista francófono se entreteje con el derrotero de múltiples teorías silenciadas. Reconstruir estas genealogías permite restituir la pluralidad de voces, en favor de un feminismo que interrogue no sólo sus contenidos, sino también sus prácticas situadas. es
dc.description.abstract Recent investigations on gender have shown that they do not constitute a multi-centered arena of knowledge production. But, that there is a clear division between center and peripherias, strongly influenced by the United States as a hegemonic centre in theoretical production (Wöhrer, 2016). This paper follows Walter Benjamin´s suggestion to write a countercurrent History, which means, firstly, to appropriate critical elements to denounce various faces of epistemic injustice (Fricker, 2007). This concept will help us to illustrate how in Latin America, materialist francophone feminism interweaved together many other silenced contributions. To reconstruct those streams is political as it restitutes a plurality of voices and exhibits how epistemic or cognitive extractivism favors feminism not only to revise theories but also practices. This is how Colette Guillaumin’s critical Concepts help to revise and give voice to many “mude concepts” present in the Gender Studies Western Canon, especially when analyzing racism. en
dc.format.extent 91-105 es
dc.language es es
dc.subject Epistemología feminista es
dc.subject Materialismo francés es
dc.subject Colette Guillaumin es
dc.subject Isabel Larguía es
dc.subject John Dumoulin es
dc.subject Feminist epistemology es
dc.subject French materialism es
dc.title Narrativas invisibles: lecturas situadas del feminismo materialista francés es
dc.title.alternative Invisible Narratives: Situated readings from a French material feminism en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.19137/aljaba-2019-230105 es
sedici.identifier.issn 1669- 5704 es
sedici.creator.person Femenías, María Luisa es
sedici.creator.person Bolla, Luisina es
sedici.subject.materias Filosofía es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle La Aljaba es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 23 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)