Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-04-20T16:24:31Z
dc.date.available 2021-04-20T16:24:31Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/117464
dc.description.abstract En este artículo se analizan en profundidad las dimensiones de la estética y la materialidad del proyecto editorial Eloísa Cartonera, surgido luego de la crisis del 2001 en Argentina. Para ello, se indagó sobre la manera en la que los procedimientos, técnicas y modalidades de trabajo propios de esta editorial artesanal se articulan tanto con el contexto de poscrisis neoliberal como con la cultura periférica y suburbana de la ciudad de Buenos Aires. Desde una perspectiva que cruza el campo de la sociología de la cultura con el de la sociología del libro y la edición, se postula que Eloísa Cartonera implica una disrupción estética y cultural respecto de las formas de edición dominantes, en la medida en que permite recuperar el imaginario de los cartoneros y la marginalidad en un dispositivo de publicación literaria. Se utilizó una metodología cualitativa aplicada a un estudio de caso constituido por el sello editorial artesanal mencionado. es
dc.description.abstract The aim of this paper is to analyze the dimensions of aesthetics and materiality in the Eloísa Cartonera publishing project, which emerged after the 2001 crisis in Argentina. For this purpose, we seek to investigate how the procedures, techniques and work modalities of Eloísa Cartonera are articulated both with the context of the neoliberal crisis and with the peripheral and suburban culture of Buenos Aires. From a perspective that crosses the field of sociology of culture with the sociology of books and publishing, we postulate that Eloísa Cartonera implies a disruption in aesthetic and cultural terms with respect to the dominant forms of publishing in the publishing field, because that publishing house unfold the imaginary of the cartoneros and the marginality into an alternative form of literary publication. The article uses a qualitative methodology, applied to a study case. en
dc.format.extent 201-222 es
dc.language es es
dc.subject Eloísa Cartonera es
dc.subject Rrabajo artesanal es
dc.subject Estética es
dc.subject Materialidad es
dc.subject Crisis del 2001 es
dc.title Estética, materialidad y marginalidad: el proyecto editorial Eloísa Cartonera es
dc.title.alternative Aesthetics, materiality and marginality in the Eloísa Cartonera’s publisher en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.26489/rvs.v32i45.8 es
sedici.identifier.issn 1688-4981 es
sedici.creator.person Urtubey, Federico Eduardo es
sedici.subject.materias Bellas Artes es
sedici.subject.materias Ciencias Sociales es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Artes es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Revista de Ciencias Sociales es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 32, no. 45 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)