Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-06-01T15:35:53Z
dc.date.available 2021-06-01T15:35:53Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/119562
dc.description.abstract Se interpelan las tensiones en las distancias entre sentidos estéticos y discursos políticos a partir de analizar las revoluciones técnicas y estéticas que se produjeron en la cinematografía de la década de 1920. Para ello se analizan tres largometrajes: Metrópolis, de Fritz Lang (1927), Berlín. Sinfonía de una ciudad, de Walter Ruttmann (1927) y El hombre de la cámara, de Dziga Vértov (1929). En ellos la ciudad se presenta como escenario donde los cuerpos se mueven, narrado por un conjunto de imágenes cuyo montaje se proyecta como el compás armónico de un régimen estético-político de la imagen-movimiento. En el hiato entre educar con la mirada y educar la mirada se trasluce la distancia entre lo que Jacques Rancière denomina como la «estética de la política» y la «política de la estética». Lo cual, confrontándolo con Walter Benjamin, posibilita observar las distancias entre imágenes, entre técnicas, entre originalidades y reproducciones, entre la estética y la política. es
dc.description.abstract The aim is to analyze the distances between aesthetic senses and political speeches by technical and aesthetical cinematography revolutions happened in the 1920s. This is observed at three feature films: Metropolis (Fritz Lang, 1927), Berlin. Symphony of a Metropolis (Walter Ruttmann, 1927) and The Man with a Movie Camera (Dziga Vértov, 1929). At those films the city is exhibited as a scenario where bodies are moving, narrated by a set of images whose assembly is projected as the harmonic compass of an aesthetic-political regime of the image-movement. In the hiatus between educating with the gaze and educating the gaze itself, the distance between what Jacques Rancière called as the «aesthetics of politics» and the «politics of aesthetics» is studied. Confronting this with Walter Benjamin’s theory, it is possible to observe the distances between images, between techniques, between originality and reproduction and between aesthetics and politics. en
dc.format.extent 465-484 es
dc.language es es
dc.subject Estética es
dc.subject Política es
dc.subject Cuerpos es
dc.subject Imagen es
dc.subject Movimiento es
dc.subject Aesthetics es
dc.subject Politics es
dc.subject Bodies es
dc.subject Image es
dc.subject Movement es
dc.title Distancias: hacia un régimen estético-político de la imagen-movimiento es
dc.title.alternative Distances: towards an aesthetic and political image-movement regime en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.5944/etfvii.8.2020.27354 es
sedici.identifier.issn 1130-4715 es
sedici.identifier.issn 2340-1478 es
sedici.creator.person Galak, Eduardo Lautaro es
sedici.subject.materias Artes Audiovisuales es
sedici.subject.materias Sociología es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Espacio, Tiempo y Forma es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue no. 8 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)