Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-06-22T16:50:50Z
dc.date.available 2021-06-22T16:50:50Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120594
dc.description.abstract Entre los Papeles que dejó Aldo Oliva al morir se encuentra una especie de breve autobiografía, irónica, que terminó sirviendo de contratapa para su Poesía completa. Allí dice: «A los quince años me tropecé con la cultura: no la recuerdo». En un poeta como Oliva, cuya erudición y paciente trabajo sobre la tradición occidental salta a la vista al primer poema que leamos, esta frase llama la atención. Pero, de hecho, el paradójico cruce entre tradición y novedad, entre cultura y olvido, recorre la obra del autor, produciendo una poética a un tiempo clásica y rupturista. A partir del análisis de algunos poemas de su último libro, Ese General Belgrano y otros poemas (2000), y de algunas reflexiones nietzscheanas sobre el peso de la historia para la vida, abordaremos este doble posicionamiento que configura, creemos, la singularidad de Oliva, e intentaremos rastrear las filiaciones que crean este campo tensionado. El «olvido » de Oliva, concluiremos entonces puede leerse en este sentido: como irreverencia frente al pasado, como lectura sesgada que horada su aparente completud para permitir la creación. La poesía (el arte) vuelve a poner en movimiento una tradición que parecía congelada, petrificada: como propone uno de los poemas analizados, que podría considerarse un arte poética, la poesía transforma emblemas en problemas, en «la aventura seminal del fruto». es
dc.description.abstract Among the papers Aldo Oliva left when he died, there is a kind of ironic autobiography that ended up in the back cover of his book Poesía Completa. There he says: «At the age of fifteen I ran into culture; I don’t remember it». Such a statement sounds peculiar coming from a poet like Oliva, whose erudition and patient work over the western tradition is immediately evident. However, this paradoxical intersection between tradition and novelty, between culture and oblivion is to be found across the author’s whole oeuvre; he produces a poetics that is at the same time classical and rupturist. Starting from the analysis of some poems from his last book, Ese General Belgrano y otros poemas (2000), and some Nietzschean reflections on the weight of history for life, we will approach this double positioning that conforms the singularity of Oliva, and we will try to trace the filiations that create this stressed realm. The «oblivion» of Oliva, we will conclude, can be read in this sense: as irreverence to the past, as a biased reading that pierces its apparent completeness to allow creation. Poetry (art) once again sets in motion a tradition that seemed frozen, petrified: as proposed by one of the poems analysed, which could be considered an ars poetica, poetry transforms emblems into problems, into «the seminal adventure of the fruit». en
dc.format.extent 39-55 es
dc.language es es
dc.subject Aldo Oliva es
dc.subject Poesía es
dc.subject Cultura es
dc.subject Tradición es
dc.subject Historia es
dc.subject Poetry es
dc.subject Culture es
dc.subject Tradition es
dc.subject History es
dc.title Usos intempestivos del patrimonio histórico y cultural de Occidente en la poesía de Aldo Oliva es
dc.title.alternative Untimely Uses of Western Historical and Cultural Heritage in the Poetry of Aldo Oliva en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.14409/culturas.v0i13.8604 es
sedici.identifier.issn 2362-5538 es
sedici.creator.person Crisorio, Bruno es
sedici.subject.materias Letras es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Culturas es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue no. 13 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)