In Spanish
Presentamos algunos resultados y proyecciones de nuestro trabajo en el marco de un Semoanrio de Antropología que dictamos entre Adultos Mayores que concurren al PEPAM. Durante los últimos años propusimos actividades orientadas a conocer y caracterizar el rol de los mayores en sus relaciones cotidianas en distintos espacios sociales, y a cuestionar las visiones estereotipadas acerca de la vejez y el proceso de envejecimiento. Mediante lecturas etnográficas, análisis de casos y construcción de trayectos de historias de vida promovimos la apropiación de conceptos antropológicos y su aplicación en procesos de autoreflexión que condujeron a los participantes a evaluar y reposicionar el lugar que ocupan en nuestra sociedad en cuanto "Adultos Mayores" y su papel en la transmisión de conocimiento y experiencias a los más jóvenes.
In English
In this paper we present the results and projections from our teaching experience with elders, in a Seminar of Anthropology, as a part of a program developed by the University of La Plata, “PEPAM”, oriented to extend academic knowledge to adult population. In the last years we focus on topics that allows, from the characterisation the diversity of elders roles in everyday life and especially in their daily interactions, to question the stereotypes and classic models about the old people and the ageing process. Throughout ethnographic texts readings of case studies and life histories we promote the learning of anthropological concepts and its application to the own experience. This exercise lead the students to reflect and evaluate from a renewed perspective their position and the social space of participation they have in our society. Also, to think their place in transmitting and teaching to younger people their own knowledge and experiences.