In Spanish
Actualmente, la concepción de la ciencia y las demandas del mercado laboral y la sociedad hacia la universidad han cambiado notablemente. La concepción de la ciencia como construcción social y la necesidad de nuevas competencias y habilidades en los graduados universitario hacen que los modelos tradicionales de enseñanza-aprendizaje deben revisarse, y en consecuencia las estrategias evaluativas. Las nuevas políticas universitarias que garantizan mayor acceso a la educación superior produjeron un aumento acelerado de la matrícula, que convirtió los cursos de años iniciales en cursadas masivas. Estas dos nuevas condiciones son un desafío que aún requiere trabajo para que la universidad y los docentes logren una respuesta acorde, que pueda satisfacer estas demandas de producir graduados con este nuevo perfil con un mayor volumen de estudiantes.
In English
Currently, the conception of science and the demands of the labor market and society towards the university have changed considerably. The conception of science as a social construction and the need for new competencies and skills in university graduates mean that traditional teaching-learning models must be revised, and consequently the evaluation strategies. The new university policies that guarantee greater access to higher education produced an accelerated increase in enrollment, which turned the initial years courses into massive courses. These two new conditions are a challenge that still requires work for the university and teachers to elaborate an appropriate response, which can satisfy these demands of producing graduates with a new profile with a greater volume of students.