Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2014-10-30T17:34:53Z
dc.date.available 2014-10-30T17:34:53Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42135
dc.description.abstract El artículo busca analizar el lugar de Víctor Mercante en la producción de un discurso científico sobre la educación, sobre todo con las asociaciones discursivas entre ciencia y pedagogía y entre pedagogía científica y reforma educativa. Partiendo de una revisión de las lecturas historiográficas sobre su obra, el texto se detiene en el proyecto epistémico-político de la Paidología como ciencia de la infancia escolarizada y del Laboratorio en la Universidad de La Plata como institución de producción y diseminación de saberes. Mercante se estableció firmemente en redes internacionales de conocimiento y sostuvo la idea de la ciencia como empresa cosmopolita de saber, ciencia que debía ser escrita con números, cuadros y citas a pie de página como criterio de legitimidad de sus enunciados. Finalmente, se destaca su importancia en el privilegio de la infancia y la adolescencia como sujetos pedagógicos, todavía apegados a categorías epistémico-políticas del siglo XIX pero enunciados con instrumentos, lenguajes y redes de saberes del siglo XX. es
dc.description.abstract The article discusses Victor Mercante’s role in the production of a scientific discourse about education. Following a historiographical balance of how his work has been read, the text analyzes the discursive constructions that are present in his texts, i.e. the association of science and pedagogy and of a scientific pedagogy and educational reform. It scrutinizes the political and epistemic project of Paidology as a science of schooled childhood, and of the Laboratory of Paidology at the University of La Plata as a space for producing and instituting/disseminating knowledge. Mercante was well-established in an international network of scholars, and embraced the notion of science as a cosmopolitan endeavour. He was also pivotal in the production of a scientific writing in education, with numbers, tables, and footnotes as modes of authorizing statements. Mercante was central in privileging childhood and adolescence as pedagogical subjects, still based on 19th-century epistemic categories but stated with 20th-century instruments, languages and networks of knowledge. en
dc.language es es
dc.subject Víctor Mercante es
dc.subject enseñanza científica es
dc.subject reforma de la enseñanza es
dc.title Victor Mercante y la producción de un discurso científico sobre la educación es
dc.title.alternative Víctor Mercante and the production of a scientific discourse on education en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.uri http://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivos08a03/pdf_106 es
sedici.identifier.issn 2346-8866 es
sedici.creator.person Dussel, Inés es
sedici.description.note Dossier: Cien años de Ciencias de la Educación (1914-2014) es
sedici.subject.materias Ciencias de la Educación es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Departamento de Ciencias de la Educación es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Argentina (CC BY-NC-ND 2.5)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Archivos de Ciencias de la Educación es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 8, no. 8 es
mods.recordInfo.recordContentSource Revistas de la FAHCE es


This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Argentina (CC BY-NC-ND 2.5) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Argentina (CC BY-NC-ND 2.5)