En inglés
This paper looks at the influence of governance on the transmission and adoption of sustainability criteria in the Argentine automotive and autoparts global value chain (GVC), and the real possibility for local small and medium sized enterprises (SMEs) to achieve upgrading through these criteria. A qualitative research was conducted to which twenty-six people from fourteen different stakeholders from the GVC were interviewed for data collection.
As conclusion, governance on sustainability criteria in the GVC manifests as multipolar than a captive one. The analysis showed there are many stakeholders influencing sustainability criteria, apart from the leading companies.
Still, opportunities for sustainability upgrading are scarce for SMEs suppliers that do not supply to leading companies, which are at a clear disadvantage in terms of sustainability. Moreover, sometimes SMEs in a developing country even face sustainability downgrading that could neutralize the upgrading opportunities.
En español
Este artículo analiza la influencia de la gobernanza en la transmisión y adopción de criterios de sostenibilidad en la cadena global de valor (CGV) automotriz-autopartista argentina, y la posibilidad real de que las pequeñas y medianas empresas (PYME) logren mejoras a través de estos criterios. Se llevó a cabo una investigación cualitativa y se entrevistó a veintiséis personas de catorce diferentes actores de la CGV. Como conclusión, la gobernanza de los criterios de sostenibilidad se manifiesta más como multipolar que como cautiva: hay muchos actores que influyen en los criterios de sostenibilidad, además de las empresas líderes. Aún así, las oportunidades de mejora en cuanto a la sostenibilidad son escasas para las PYME que no proveen a estas empresas, encontrándose en desventaja en términos de sostenibilidad. Además, a veces las PYME de un país en desarrollo se enfrentan a situaciones de desmejoras en cuanto a sostenibilidad que podrían neutralizar las oportunidades de mejora.