Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-05-14T13:59:19Z
dc.date.available 2021-05-14T13:59:19Z
dc.date.issued 2019-12
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/118833
dc.description.abstract En este trabajo presentamos conclusiones de una investigación que tuvo como objeto el proceso de legitimación disciplinar de la Educación Física (EF) en la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) entre los años 1992 y 2004. Particularmente, el artículo analiza el debate que se dio en el marco del Consejo Académico durante la última reforma curricular de la carrera en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE), como un evento crítico en el que distintos actores pugnaron por lideraruna visión de la disciplina y de la propuesta formativa. A partir de comprender el cambio curricular como conflictivo y complejo,por los intereses y relaciones de poder que moviliza, se plantea cómo las dinámicas institucionales y disciplinares entran en juego en ese proceso. El enfoque metodológico partió de un estudio de caso instrumental único que combinó estrategias como el análisisdocumental y entrevistas semi-estructuradas a actores clave. Concluimos que este cambio fue una disputa de orden político en lacual, si bien EF representó el eslabón más débil en una discusión de fondo sobre las políticas curriculares, significó una reposiciónde la disciplina en el escenario institucional. es
dc.description.abstract In this paper we present conclusions of an investigation that aimed at the process of disciplinary legitimation of Physical Education(EF) at the National University of La Plata (UNLP) between 1992 and 2004. Particularly, the article analyzes the debate that Hegave in the framework of the Academic Council during the last curricular reform of the career in the Faculty of Humanities andEducation Sciences (FaHCE), as a critical event in which different actors struggled to lead a vision of the discipline and the proposalformative From understanding the curricular change as conflictive and complex, due to the interests and power relations that itmobilizes, it is raised how institutional and disciplinary dynamics come into play in that process. The methodological approach was based on a unique instrumental case study that combined strategies such as documentary analysis and semi-structured interviews with key actors. We conclude that this change was a political dispute in which, although EF represented the weakest link in asubstantive discussion on curriculum policies, it meant a replenishment of discipline in the institutional setting. en
dc.language es es
dc.subject Política curricular es
dc.subject Educación física es
dc.subject Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación es
dc.subject Universidad Nacional de La Plata es
dc.title Políticas de revisión curricular en Educación Física de la Universidad Nacional de La Plata es
dc.title.alternative Policies of curricular revision in Physical Education of the National University of La Plata. Argentina, 1998 en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.24215/23142561e098 es
sedici.identifier.issn 2314-2561 es
sedici.title.subtitle Argentina, 1998 es
sedici.creator.person Felipe, María Celeste es
sedici.subject.materias Educación Física es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Educación Física y Ciencia es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 21, no. 4 es
mods.recordInfo.recordContentSource Revistas de la FAHCE es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)