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dc.date.accessioned 2022-12-06T15:09:11Z
dc.date.available 2022-12-06T15:09:11Z
dc.date.issued 2022-10-17
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/146932
dc.description.abstract Serious games are those games whose objective is to stimulate learning or the acquisition of knowledge or a skill. Currently, there is a trend in the market towards the generation of this type of games. Given the importance of conceptualizing the domain of a problem and its solution, this paper presents the results of a systematic mapping of the literature, Systematic Mapping Study (SMS), with the purpose of identifying the state of the art and discovering the existing contributions regarding the conceptual modeling of serious games. A search was carried out in Scopus, IEEE Xplore and ACM digital libraries from January 2010 to June 2021. Of a total of 558 articles identified, 31 primary studies were analyzed. It was evidenced that the use of UML prevails for the modeling of serious games, mainly for class and activity diagrams, together with other languages such as UP4EG, DSML, Deterministic Finite Automaton (DFA), Discrete Event System Specification (DEVS) and Fuzzy Inference Systems (FIS). Thirty percent of the primary studies propose a framework and another 30% propose a development methodology. Most of these frameworks do not specify how to perform conceptual modeling. en
dc.description.abstract Los juegos serios son aquellos juegos cuyo objetivo es estimular el aprendizaje o la adquisición de un conocimiento o una habilidad. Actualmente, existe una tendencia en el mercado hacia la generación de este tipo de juegos. Dada la importancia de conceptualizar el dominio de un problema y su solución, este trabajo presenta los resultados de un mapeo sistemático de la literatura, Systematic Mapping Study (SMS), con el propósito de identificar el estado del arte y descubrir los aportes existentes sobre el modelado conceptual de los juegos serios. Se realizó una búsqueda en bibliotecas digitales Scopus, IEEE Xplore y ACM desde enero de 2010 hasta junio de 2021. De un total de 558 artículos identificados, se analizaron 31 estudios primarios. Se evidenció que prevalece el uso de UML para el modelado de juegos serios, principalmente para diagramas de clases y actividades, junto con otros lenguajes como UP4EG, DSML, Deterministic Finite Automaton (DFA), Discrete Event System Specification (DEVS) y Fuzzy Inference Systems (FIS). es
dc.language en es
dc.subject Conceptual modeling es
dc.subject Serious games es
dc.subject Systematic mapping of literature es
dc.subject Modelado conceptual es
dc.subject Juegos serios es
dc.subject Mapeo sistemático de la literatura es
dc.title State of the art on the conceptual modeling of serious games through a systematic mapping of the literature en
dc.title.alternative Estado del arte sobre el modelado conceptual de juegos serios mediante un mapeo sistemático de la literatura es
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.24215/16666038.22.e13 es
sedici.identifier.issn 1666-6038 es
sedici.creator.person Miguel, Juan es
sedici.creator.person Chimuris Gimenez, Andrés es
sedici.creator.person Garrido, Nicolás es
sedici.creator.person Bassi, Matías es
sedici.creator.person Velazquez, Gabriela es
sedici.creator.person Panizzi, Marisa Daniela es
sedici.subject.materias Ciencias Informáticas es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Informática es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Journal of Computer Science & Technology es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 22, no. 2 es


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Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)