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dc.date.accessioned 2023-11-06T16:44:11Z
dc.date.available 2023-11-06T16:44:11Z
dc.date.issued 2023-10
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/159821
dc.description.abstract Sustainable Development Goal 4 from the United Nations 2030 Agenda, focus on ensuring inclusive and equitable quality education and promoting lifelong learning opportunities for all. Inclusive education is a key component of sustainable development goal 4, and assistive technology is a critical factor in achieving it. In this context, this paper introduces the development of an immersive virtual reality system with conversational skills for inclusive learning processes. The idea of this work is to provide an assistive technology to motivate, educate, and train students with disabilities in a more inclusive way. In order to improve the user experience, the system was developed to work in a CAVE-like immersive environment using Natural Language Processing through a Semantic Embodied Conversational Agent. This work highlights that assistive technology can promote educational, psychological, and social benefits for students with disabilities. The use of assistive technology can enable academic engagement and social participation and be transformative from a psychological perspective. A case study was conducted on children with autism, which showed encouraging results of the system as an assistive technology for teaching and learning. en
dc.description.abstract El Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 de la Agenda 2030 de las Naciones Unidas se centra en garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. La educación inclusiva es un componente clave del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4, y la tecnología de apoyo es un factor crítico para lograrlo. Este trabajo presenta el desarrollo de un sistema de realidad virtual inmersiva con habilidades conversacionales para procesos de aprendizaje inclusivo. La idea de este trabajo es proporcionar una tecnología de apoyo para motivar, educar y formar a estudiantes discapacitados de una forma más inclusiva. Para mejorar la experiencia del usuario, el sistema fue desarrollado para trabajar en un entorno inmersivo tipo CAVE utilizando Procesamiento del Lenguaje Natural con un Agente Conversacional Semántico Encarnado. Este trabajo pone de relieve que la tecnología de apoyo puede promover beneficios educativos, psicológicos y sociales para los estudiantes con discapacidad. El uso de tecnología de apoyo puede permitir el compromiso académico y la participación social y ser transformador desde una perspectiva psicológica. Se realizó un caso de estudio en niños con autismo, que mostró resultados alentadores del sistema como tecnología de asistencia para la enseñanza y el aprendizaje. es
dc.format.extent 107-116 es
dc.language en es
dc.subject Assistive Technologies es
dc.subject Inclusive Education es
dc.subject Immersive Virtual Reality es
dc.subject Natural Language Processing es
dc.subject Autism es
dc.subject Tecnologías de apoyo es
dc.subject Educación Inclusiva es
dc.subject Realidad Virtual Inmersiva es
dc.subject Procesamiento del Lenguaje Natural es
dc.subject Autismo es
dc.title Inclusive learning through immersive virtual reality and semantic embodied conversational agent: a case study in children with autism en
dc.title.alternative Aprendizaje inclusivo mediante realidad virtual inmersiva y agente conversacional semántico encarnado: un caso de estudio en niños con autismo es
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.24215/16666038.23.e09 es
sedici.identifier.issn 1666-6038 es
sedici.creator.person Alvarado, Yoselie es
sedici.creator.person Guerrero, Roberto A. es
sedici.creator.person Serón, Francisco es
sedici.subject.materias Ciencias Informáticas es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Informática es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Journal of Computer Science & Technology es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 23, no. 2 es


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Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)