Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2023-11-14T17:45:29Z
dc.date.available 2023-11-14T17:45:29Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/160152
dc.description.abstract En la narrativa argentina actual se busca quebrantar los límites del yo al sobrepasar –ysaturar– los indisociables caminos de la teoría. En efecto, los textos que involucran comotema la última dictadura cívico-militar argentina (1976-1983) o la Guerra de Malvinas (1982), –así como también los que recuperan recuerdos violentos e inquebrantables de algúnmomento particular de la historia argentina– parecen ser los ejemplos más adecuados yevidentes del viraje del yo en la ficción. En este marco, me pregunto: ¿cuáles son losmecanismos escriturarios y procedimientos literarios que permiten dar cuenta de estasvariantes?, ¿cómo son plasmadas en la escritura? ¿en qué medida y bajo qué circunstancias podemos referirnos a los términos auto-socio-biografía (Ernaux, 2000) y colectficción(Gac-Artigas, 2017) en la narrativa argentina sobre Malvinas de los últimos años? Tomamoscomo ejemplo en este escrito a la escritura de Patricio Pron para ilustrar los puntos deconvergencia y divergencia respecto de la teoría. es
dc.description.abstract In the current Argentine narrative, it is sought to break the limits of the self by surpassing –and saturating– the inseparable paths of theory. Indeed, the texts that involve the last Argentine civic-military dictatorship (1976-1983) or the Malvinas War (1982) as their theme, –as well as those that recover violent and unbreakable memories of a particular moment in Argentine history– they seem to be the most appropriate and obvious examples of the shift of the self in fiction. In this framework, I ask myself: what are the writing mechanisms and literary procedures that make it possible to account for these variants? How are they embodied in writing? To what extent and under what circumstances can we refer to the terms auto-socio-biography (Ernaux, 2000) and collectfiction (Gac-Artigas, 2017) in the Argentine narrative about Malvinas in recent years? We take as an example in this writing the writing of Patricio Pron to illustrate the points of convergence and divergence with respect to the theory. en
dc.format.extent 45-59 es
dc.language es es
dc.subject Malvinas es
dc.subject Pron es
dc.subject autoficción es
dc.subject colectficción es
dc.subject siglo XXI es
dc.subject autofiction es
dc.subject collection es
dc.subject 21st century es
dc.title Discurso y representación de la guerra de Malvinas en "Nosotros caminamos en sueños" de Patricio Pron: de la autoficción a la "colectficción" es
dc.type Articulo es
sedici.identifier.uri http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/confabulaciones/article/view/521 es
sedici.identifier.issn 2545-8736 es
sedici.creator.person Menestrina, Enzo Matías es
sedici.description.note Dossier: Malvinas: representaciones, reescrituras y modulaciones a 40 años de la guerra es
sedici.subject.materias Letras es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Confabulaciones es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue no. 8 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)