Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2013-07-30T17:30:02Z
dc.date.available 2013-07-30T17:30:02Z
dc.date.issued 2013-06
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/27735
dc.description.abstract Las dificultades en la asignatura Probabilidad y Estadística que presentaron los alumnos del ciclo básico de carreras de Ingeniería de la Universidad Nacional de La Matanza, motivaron a los docentes a la implementación de múltiples estrategias de enseñanza, con el fin de mejorar el rendimiento académico de los alumnos. A partir de 2009 se implementaron cambios que fueron evaluados a través de la perspectiva de docentes y alumnos. Los cambios incluyen múltiples estrategias didácticas, tales como clases teóricoprácticas con soporte tecnológico y papel, autoevaluaciones, talleres de resolución de problemas, utilización de foros virtuales, análisis de datos con software Excel y utilización de simulaciones. Los resultados muestran que ha mejorado el aprendizaje de los alumnos y han aumentado los porcentajes de aprobación. Además se evidencian en los análisis que los alumnos no utilizan todos los recursos disponibles, mostrando preferencia por los talleres de resolución de problemas y la utilización de foros virtuales para la discusión de la guía de problemas. Las encuestas a alumnos muestran un cambio progresivo y positivo de la percepción sobre la dificultad de la asignatura y la posibilidad de aprobarla es
dc.description.abstract Since 2009 we have implemented Probability and Statiscal subjects, in engineering careers of the National University of La Matanza, optional virtual forums in relation to the resolution of problems besides other strategies. Traditionally, the subject has had a low percentage of passing students. Changes include multiple didactic strategies: technological support to illustrate the exhibitions in presented classes theoretical and practical, notes in support paper generated by teachers special assignment's guide reformulations self interactive assessments designed ad hoc, solvingproblem workshops, virtual forums for the interaction between students and the occasional teacher intervention. The different strategies were joining since 2009 and many of them were changing from the implementations, the only strategy that has remained is the one of the virtual forums. Changes in teaching strategies were evaluated through perceptions of students and teachers, and through the pass rate. The results show that since then the students learning has improved and the pass rate has increased. Results demonstrate that students do not use all the available resources, being the most selected by them virtual forums. The student's surveys show changes in the attitude to the subject that favors the possibility of approval. en
dc.format.extent 71-78 es
dc.language es es
dc.subject estadística es
dc.subject Probabilidad es
dc.subject foro es
dc.title Implementación y evaluación de múltiples estrategias de enseñanza en cursos de probabilidad y estadística para Ingeniería es
dc.type Articulo es
sedici.identifier.uri http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/wp-content/uploads/2016/06/TEYET10-art08.pdf es
sedici.identifier.issn 1850-9959 es
sedici.creator.person Pérez, Silvia N. es
sedici.creator.person Giuliano, Mónica es
sedici.creator.person Sacerdoti, Aldo es
sedici.creator.person Gil, Myrian es
sedici.subject.materias Ciencias Informáticas es
sedici.subject.materias Educación es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Informática es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported (CC BY-NC 3.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle TE & ET es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue no. 10 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported (CC BY-NC 3.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported (CC BY-NC 3.0)