Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2017-01-05T14:18:43Z
dc.date.available 2017-01-05T14:18:43Z
dc.date.issued 2016-12
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/58119
dc.description.abstract Entre fines de los años sesenta y el inicio de los setenta, Patricio Randle (1927-2016), César Vapñarsky (1929-2003) y Horacio Torres (1932-2001) elaboraron sus series de mapas sobre el Gran Buenos Aires. Las “manchas urbanas” de Randle, las cartografías de la “aglomeración” de Vapñarsky y los “mapas sociales” de Torres, que publicaron en ritmos y escenarios diferentes, han sido consultados y citados por una amplia gama de especialistas. Sus enfoques, que examinaban las alternativas del crecimiento metropolitano, no eran totalmente novedosos, en tanto sus perspectivas de análisis, con similitudes y diferencias, fueron tributarias de los estudios de posgrado que llevaron a cabo en otros países y que a su regreso tradujeron dialogando con las discusiones locales. El estudio de los mapas en sí y de sus condiciones de producción, objeto de esta primera puesta a punto de materiales, plantea interrogantes acerca de las metodologías de las representaciones urbanas en las vísperas de la difusión de los sistemas de información geográfica y de los temas y problemas de los estudios urbanos en esos años. es
dc.description.abstract Between the late sixties and early seventies, Patricio Randle (1927-2016), César Vapñarsky (1929-2003) and Horacio Torres (1932-2001) produced three series of maps on the Gran Buenos Aires. Randle´s “urban stain", Vapñarsky’smapping of the "agglomeration" and Torres´s "social maps", which they published in different rhythms and scenarios, have been consulted and cited by a wide range of specialists. Their approaches in the examining of the phases of metropolitan growth were not entirely new, since their views, in their similarities and differences, were tributaries of the postgraduate studies they carried out in other countries and that on his return they translated and adapted in dialogue with local debates. The study of the maps themselves and their production circumstances, subject of this fi rst approach to thesources, raises questions about the methodologies of urban representation on the eve of the dissemination of geographic information systems and about the issues and problems of urban studies in those years. en
dc.language es es
dc.subject Cartografía es
dc.subject Área metropolitana; cartografía; Patricio Randle; Cesar Vapñarsky; Horacio Torres es
dc.subject Zonas Metropolitanas es
dc.subject Metropolitan area; cartography en
dc.title Cartografías del Área Metropolitana de Buenos Aires según Patricio Randle, César Vapñarsky y Horacio Torres es
dc.title.alternative Cartographies of the Metropolitan Area of Buenos Aires according to Patricio Randle, César Vapñarsky and Horacio Torres en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.uri http://revistas.unlp.edu.ar/Habitat/article/view/e010 es
sedici.identifier.issn 2422-6483 es
sedici.creator.person Favelukes, Graciela es
sedici.creator.person Novick, Alicia es
sedici.creator.person Zanzottera, Guillermina es
sedici.description.note Dossier: Ciudades, Territorios, Dibujos es
sedici.subject.materias Arquitectura es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Arquitectura y Urbanismo es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Estudios del Hábitat es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 14, no. 2 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)