Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2017-09-22T15:08:16Z
dc.date.available 2017-09-22T15:08:16Z
dc.date.issued 2017-06
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/62535
dc.description.abstract Utilizando como disparador las polémicas expresiones con las que el presidente de la Nación, Mauricio Macri, se refirió a la educación pública, procuraremos reflexionar sobre las implicancias que tiene la elección de un modelo de enseñanza corporativista y excluyente (guiado por los normas del libre mercado) o de otro público e inclusivo (que concibe a la problemática educativa como una política de Estado). Para tal fin, recuperaremos algunas críticas que se le formulan al sistema de “mercados autorregulados” que, a nuestro criterio, goza de una inusitada vigencia en la actual coyuntura argentina. Luego, analizaremos la situación de la educación en nuestro país desde una perspectiva histórica. Finalmente, nos centraremos en el estudio de las transformaciones que el neoliberalismo ha promovido en la enseñanza pública. es
dc.description.abstract The controversial expressions referred to public education, made by the president of the Nation, Mauricio Macri, have triggered the development of this article. We will try to reflect on the implications of choosing between a corporatist and exclusionary education model (guided by free-market rules) and a public and inclusive one (which conceives the educational problem as a State policy). For this purpose, we will recover some criticisms formulated to the system of “self-regulated markets” that, according to our opinion, enjoys an unusual validity in the current Argentine conjuncture. Then, we will analyze the situation of the education in our country from a historical perspective. Finally, we will focus on the study of the transformations that neoliberalism has promoted in the public education. en
dc.format.extent 60-72 es
dc.language es es
dc.subject neoliberalismo es
dc.subject Educación es
dc.subject utopía de mercado es
dc.subject Estado es
dc.title De la educación pública como variable de ajuste: quienes caen y quienes se yerguen con el establecimiento del libre mercado es
dc.title.alternative Of public education as a variable of adjustment: those who fall and who stand up with the establishment of the free market en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.uri http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/3992/3466 es
sedici.identifier.issn 1669-6581 es
sedici.creator.person Duperré, Jorge Luis es
sedici.subject.materias Política es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Periodismo y Comunicación Social es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Questión es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue no. 54 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)