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dc.date.accessioned | 2019-07-18T14:04:56Z | |
dc.date.available | 2019-07-18T14:04:56Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/78436 | |
dc.description.abstract | Objective. To test diabetes-related attitudes of health care team members (HCTMs) and people with diabetes in a developing country, in this case, Argentina. Methods. The third version of the Diabetes Attitudes Scale (DAS-3) was randomly administered, in person, to 252 HCTMs (nurses, nutritionists, physicians, podiatrists, and social workers) and 279 people with type 1 or type 2 diabetes mellitus in several provinces of Argentina in 2004. Data from 531 completed questionnaires were included in the study. The data were statistically analyzed using analysis of variance, covariance, chi-square, and t-tests. Results. Although few, the differences in attitudes of HCTMs and people with diabetes were significant. The two groups expressed only slight agreement on DAS-3 statements such as “seriousness of type 2 diabetes,” “value of tight control,” and “psychosocial impact of diabetes;” and disagreed completely on “patient autonomy.” No significant differences were recorded between people with type 1 or type 2 diabetes regarding “seriousness of the disease,” but from both groups, those individuals who had previously attended a diabetes education course assigned this statement a higher score (P < 0.01). Conclusions. The unfavorable trend among the participants, similar to that recorded in developed countries, would contribute to the poor treatment outcomes observed in people with type 2 diabetes. Changing these attitudes by means of education could contribute to improving the quality of care and of life for people with diabetes and to decreasing the cost of the disease. | en |
dc.description.abstract | Objetivo. Analizar las actitudes relacionadas con la diabetes en los miembros del equipo de salud (MES) y las personas con diabetes en un país en desarrollo, Argentina. Métodos. Se administró de forma aleatoria la tercera versión de la Escala de Actitudes en la Diabetes (DAS-3) a 252 MES (enfermeros, nutriólogos, médicos, podólogos y trabajadores sociales) y a 279 personas con diabetes mellitus tipos 1 ó 2 en varias provincias de Argentina en 2004. Los datos de 531 cuestionarios respondidos se evaluaron mediante análisis de varianza y covarianza, y las pruebas de la t y de la ji al cuadrado. Resultados. Aunque pocas, las diferencias entre las actitudes de los MES y de las personas con diabetes fueron significativas. Los dos grupos mostraron solamente una ligera coincidencia en algunos aspectos del DAS-3, como “importancia de la diabetes tipo 2”, “el valor de un riguroso control” y “el impacto psicosocial de la diabetes” y difirieron totalmente en cuanto a “la autonomía del paciente”. No se encontraron diferencias significativas entre los pacientes con diabetes tipos 1 y 2 en cuanto a “importancia de la diabetes”, sin embargo, en ambos grupos las personas que habían asistido a algún curso educativo sobre diabetes le asignaron una mayor puntuación a este aspecto (P < 0,01). Conclusiones. La tendencia desfavorable encontrada en los participantes de este estudio, similar a la observada en otros países en desarrollo, puede haber contribuido a los insatisfactorios resultados del tratamiento en las personas con diabetes tipo 2. Cambiar estas actitudes mediante la educación puede ayudar a mejorar la calidad de la atención y de la vida de los diabéticos y a reducir los costos de esta enfermedad. | es |
dc.format.extent | 304-307 | es |
dc.language | en | es |
dc.subject | Diabetes Mellitus | es |
dc.subject | Argentina | es |
dc.subject | Conocimientos, Actitudes y Práctica en Salud | es |
dc.subject | Grupo de Atención al Paciente | es |
dc.subject | Autocuidado | es |
dc.title | The diabetes-related attitudes of health care professionals and persons with diabetes in Argentina | en |
dc.title.alternative | Actitudes relacionadas con la diabetes en los profesionales sanitarios y las personas con diabetes en Argentina | es |
dc.type | Articulo | es |
sedici.identifier.uri | https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2007.v22n5/304-307/en | es |
sedici.identifier.issn | 1020-4989 | es |
sedici.creator.person | Gagliardino, Juan José | es |
sedici.creator.person | González, Claudio | es |
sedici.creator.person | Caporale, Joaquín Enzo | es |
sedici.creator.corporate | Diabetes Education Study Group of Argentina | es |
sedici.subject.materias | Ciencias Médicas | es |
sedici.description.fulltext | true | es |
mods.originInfo.place | Facultad de Ciencias Médicas | es |
sedici.subtype | Articulo | es |
sedici.rights.license | Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0) | |
sedici.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ | |
sedici.description.peerReview | peer-review | es |
sedici.relation.journalTitle | Revista Panamericana de Salud Pública | es |
sedici.relation.journalVolumeAndIssue | vol. 22, no. 5 | es |