Subir material

Suba sus trabajos a SEDICI, para mejorar notoriamente su visibilidad e impacto

 

Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.date.accessioned 2019-11-14T19:05:33Z
dc.date.available 2019-11-14T19:05:33Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/85649
dc.description.abstract This article discusses the results of research on teaching practice regulations in Argentina. Using the conceptual tools of political analysis of the discourse, I will analyse some of the main elements of the official discourse between 2003 and 2013. I will raise the hypothesis that they were articulated around the discursive equivalence of educational inclusion-equality, and that it gave way to two streams of related meanings. One of them associated equality and educational inclusion to the declaration of education as a social right, the centrality of the state, the return of the common good and the consideration of the diversity; the other associated equality and educational inclusion to the idea of centrality of teaching, to work with situations of “educational inequality” – such as the age-grade distortion and failure – and “social vulnerability”, and the promotion of alternative modes of organization. en
dc.description.abstract Este artículo aborda los resultados de una investigación sobre las regulaciones del trabajo de enseñar en Argentina. Utilizando herramientas conceptuales provenientes del análisis político del discurso, analizaré algunos de los principales elementos de la discursividad ofi cial en el período 2003-2013. Plantearé que ellos se articularon en torno a la equivalencia discursiva igualdad-inclusión educativa, confi gurando dos cadenas de signifi cantes emparentadas. Una de ellas asoció la igualdad y la inclusión educativas a la afi rmación de la educación como derecho social, la principalidad estatal, la restitución de lo común y la consideración de la diversidad; la otra enlazó la igualdad y la inclusión educativas a la idea de centralidad de la enseñanza, el trabajo con situaciones de “desigualdad educativa” –tales como la sobreedad y la repitencia– y de “vulnerabilidad social”, y la promoción de modos organizacionales alternativos. es
dc.format.extent 1012-1027 es
dc.language es es
dc.subject Argentina es
dc.subject Discourse es
dc.subject Educational policies es
dc.subject Teaching es
dc.title El discurso pedagógico oficial en Argentina (2003-2013): Trabajo docente e igualdad es
dc.title.alternative O discurso pedagógico oficial na Argentina (2003-2013): Trabalho docente e igualdade El discurso pedagógico oficial en Argentina (2003-2013): Trabajo docente e igualdad pt
dc.title.alternative The official pedagogical discourse in Argentina (2003-2013): Teaching and equality en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other doi:10.1590/198053142806 es
sedici.identifier.other eid:2-s2.0-84926389923 es
sedici.identifier.issn 0100-1574 es
sedici.creator.person Vassiliades, Alejandro es
sedici.subject.materias Ciencias de la Educación es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Cadernos de Pesquisa es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 44, no. 154 es
sedici.rights.sherpa * Color: gray * Pre-print del autor: unknown * Post-print del autor: unknown * Versión de editor/PDF:unknown * Condiciones: >>This publisher's policies have not been checked by Color. >>DOAJ says it is an open access journal, but this may only mean that it is freely available to read. >>Most open access publishers also permit self-archiving and re-use, but some do not. >>Do not assume that self-archiving is allowed, unless it is published under a Creative Commons license. >>Please contact the publisher for further information if necessary >>Email romeo@jisc.ac.uk if you wish to suggest adding this publisher properly to Color. * Link a Sherpa: http://sherpa.ac.uk/romeo/issn/0100-1574/es/


Descargar archivos

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)