En español
Este artículo reflexiona sobre los procesos de producción de la experiencia infantil poniendo de relevancia un abordaje situado y relacional que contemple el clivaje etario. Desde una etnografía realizada con niñas y niños que viven en condiciones de pobreza en un barrio periférico de la Plata, Provincia de Buenos Aires, Argentina, se propone analizar el procesamiento social de las edades y los modos en que se organiza el sistema de clasificaciones que incluye –y configura– a la infancia como grado de edad.
Ahondar en estas matrices de sentido donde se articulan las experiencias infantiles –en relación– permitirá aproximarnos a dos interrogantes fundantes e ineludibles de nuestra investigación: quiénes eran niños y qué implicaba serlo.
En inglés
This article reflects on the process of production of children´s experience and highlights a situated and relational perspective that takes account of age. The geographical location researched for this study was a neighborhood in the city of La Plata (Buenos Aires province), Argentina.
There was carried on an ethnography with children living in poverty. The objective is to analyze the sociocultural processing of age and the age group classifications that structure the relationships among those living in the same neighborhood. The framework in which childhood is included and defined as an age grade is also presented. This study will look into detail at childhood conceptualizations from the array of meanings of those interacting with children in daily lives. Then, two questions will we answered: Who were children and what was the meaning of being a child.