In Spanish
La espacialización del sujeto, uno de los procedimientos en que se sustenta la poesía de Borges de los veinte, es retomado en sus primeros relatos: el "yo" poético se transforma en un narrador-yo que se proyecta sobre la ciudad de Buenos Aires. La sucesión de imágenes estáticas de la poesía es reemplazada en el relato por un movimiento de exploración del espacio, que funda una tradición en la historia de la representación de la ciudad en la cultura argentina. Los narradores de estos cuentos de los años cuarenta a la vez ponen en escena una ficción de identidad con el autor y se presentan como poco confiables; los textos explicitan una serie de enfrentamientos entre narrador y lector, típicos del relato policial, mediante los cuales la literatura de Borges escenifica la función que atribuye a la ficción.
In English
The spacialisation of the poetic subject was one of the literary techniques used by Borges in the twenties and recycled in the forties in his narrative: the poetic subject turns into a first person narrator that projects itself over the city of Buenos Aires. The still images of his poetry are replaced in the short stories by an exploration movement of the urban space that founds a tradition in the history of representation of the city in argentine culture. The narrators of the stories written during the forties show a tendency to identify themselves to the author and, at the same time, are presented as unreliable; the texts exemplify a series of violent interactions between narrator and reader that usually characterize detective novel, a genre that particularly interests Borges at the time.