En inglés
The aim of this paper is to conceptually present measures of performance, cost and efficiency of the public sector and quantify them for various services in the Estado Plurinacional de Bolivia. As in all applied research, the work has limitations that originate, fundamentally, in the lack of information. But using the available information some results are obtained that can be challenged in future research. The quantifications show important improvements between 1992 and 2012. In this period, the vertical structure of the general government of Bolivia underwent a profound transformation originated in the process of fiscal decentralization. Expenditure from subnational government levels (departments and municipalities) doubled its share in total spending between 1990 and 2012 and municipal participation went from approximately one third of subnational spending to approximately two thirds. The preliminary conclusion of this work is the existence of a positive relationship between performance in the health, education, and housing and urban services sectors and decentralization. With the improvement in performance also increased the political participation of citizens so that it can be concluded, preliminarily, that the country moved in one of the positive intervals of the federalism frontier of Inman and Rubinstein.
En español
El objetivo de este trabajo es presentar conceptualmente medidas de desempeño, costo y eficiencia del sector público y cuantificarlas para varios servicios en el Estado Plurinacional de Bolivia. Como en toda investigación aplicada, el trabajo tiene limitaciones que se originan, fundamentalmente, en la falta de información. Pero utilizando la información disponible llega a resultados que pueden ser contrastados en futuras investigaciones. Las cuantificaciones muestran mejorías importantes entre 1992 y 2012. En ese período la estructura vertical del gobierno general de Bolivia sufrió una profunda transformación originada en el proceso de descentralización fiscal. El gasto de los niveles de gobierno subnacionales (departamentos y municipalidades) duplicó su importancia dentro del gasto total entre 1990 y 2012. Dentro del sector subnacional también se verificó una importante descentralización: la participación municipal pasó de aproximadamente un tercio del gasto subnacional a alrededor de dos tercios entre esos mismos años. La conclusión preliminar de este trabajo es la existencia de relación positiva entre el desempeño en los sectores salud, educación, y vivienda y servicios urbanos y la descentralización. Con la mejora en el desempeño aumentó también la participación política de los ciudadanos, de modo que puede concluirse, preliminarmente, que el país se movió en uno de los intervalos positivos de la frontera del federalismo de Inman y Rubinstein.