In Spanish
La biblioclastía fue definida como la compulsión humana por destruir libros. Desde tiempos inmemoriales el hombre ha querido imponer sus ideas a través de la destrucción de aquellas que se contraponían a las propias y los libros han sido objeto de esa "pulsión biblioclástica" durante toda la historia de la humanidad. La última dictadura militar que sufrió nuestro país dejó importantes secuelas en la sociedad. Mediante la censura e intervención en diferentes ámbitos (educación, cine, teatro, literatura, entre otros) se construyeron un discurso, un lenguaje y unas prácticas que hoy se reconocen como propias de ese tiempo histórico. Igual que pasó con la desaparición de las personas y sus cuerpos, la represión en el ámbito de la cultura fue parte de un plan sistemático, pensado, calculado y llevado a cabo por dependencias del Estado argentino destinadas a tal fin y por funcionarios (militares y civiles) que fueron parte de ese plan. Se considera de especial importancia que los bibliotecarios, como parte de aquéllos profesionales que contribuyen día a día a la preservación de la memoria, abordemos este tipo de problemáticas y reflexionemos en torno de la mismas. Este trabajo se enmarca en las investigaciones sobre el pasado reciente, teniendo como eje la Declaración Universal de los Derechos Humanos y su postura frente a la libertad de expresión. Intenta reconstruir los mecanismos censorios y cómo se plasmaron en las vivencias de diferentes actores relacionados con el ámbito del libro y del movimiento cultural y político platense, con el objetivo de contribuir a la memoria social de nuestra ciudad.
In English
The biblioclastía was defined as the human compulsion for destroying books. From immemorial times the man has wanted to impose his(her,your) ideas across the destruction of those that were opposed to the own(proper) ones and the books have been an object of this " drive biblioclástica " during the whole history of the humanity. The last military dictatorship that suffered our country left important sequels in the society. By means of the censorship and intervention in different areas (education, cinema, theatre, literature, between(among) others) constructed themselves a speech, a language and a few practices that today are recognized like own(proper) of this historical time. Like it(he,she) happened(passed) with the disappearance of the persons and his(her,your) bodies, the repression in the area of the culture was a part(report) of a systematic, well-considered plan, calculated and carried out by dependences of the Argentine State destined to such an end(purpose) and by civil servants (military men and civilians) that were a part(report) of this plan. It is considered of special importance that the librarians, as part(report) of professional those who contribute(pay) day after day to the preservation of the memory(report), we should approach this type of problematic and should think around her(it) same. This work places in the investigations(researches) on the recent past, taking as an axis(axle) the Universal Declaration of the Human rights and his(her,your) position(attitude) opposite to the freedom of expression. It(he,she) tries to reconstruct the mechanisms censorios and how they took form of the experiences of different actors related to the area of the book and of the cultural movement and politician platense, with the aim(lens) to contribute(pay) to the social memory(report) of our city.