Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-04-15T08:05:15Z
dc.date.available 2021-04-15T08:05:15Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/117106
dc.description.abstract Las Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) forman parte y acompañan las prácticas de enseñanza de la música desde hace ya varios años. El uso de recursos musicales en formato digital, materiales audiovisuales y de programas o aplicaciones digitales de manipulación y edición sonora son recursos de uso frecuente en la enseñanza de la música en presencialidad. Por otro lado, debemos considerar que los destinatarios de nuestra propuesta, niñas y niños de entre 6 y 12 años, son definidos en cuanto a su relación con la tecnología como nativos digitales por tener en su mayoría un contacto cotidiano con ellas desde temprana edad. En el presente trabajo se describe el desarrollo de las TAC en el contexto de la virtualidad a partir de la descripción del proceso de adecuación de las propuestas didácticas de la enseñanza de la música en el nivel primario de la escolaridad obligatoria en el contexto de la pandemia. Dicha descripción se focalizará en los materiales musicales y audiovisuales producidos de manera colectiva por el equipo de profesoras y profesores, y en el grado de interacción que sus destinatarios pudieron generar con él, colaborando en la construcción del conocimiento musical. La experiencia está situada en la escuela Graduada Joaquín V. González de la UNLP. es
dc.description.abstract Learning and Knowledge Technologies (LKT) have been part of and accompany music teaching practices for several years now. The use of musical resources in digital format, audiovisual materials, and digital programs or applications for manipulation and sound editing are resources frequently used in the teaching of music in person. On the other hand, we must consider that the recipients of our proposal, girls and boys, between 6 and 12 years old are defined in terms of their relationship with technology as digital natives because they mostly have daily contact with them from an early age. This paper describes the development of TACs in the context of virtuality based on the description of the process of adapting the didactic proposals for teaching music at the primary level of compulsory schooling in the context of the pandemic. This description will focus on the musical and audiovisual materials produced collectively by the team of teachers and professors, and on the degree of interaction that its recipients could generate with it, collaborating in the construction of musical knowledge. The experience is located at the Joaquín V González Graduate School of UNLP. en
dc.format.extent 258-265 es
dc.language es es
dc.subject Enseñanza de la música es
dc.subject Producción de materiales didácticos es
dc.subject Materiales audiovisuales es
dc.subject Audio digital es
dc.subject Accesibilidad es
dc.subject Concertación musical es
dc.title La enseñanza de la música en la virtualidad: reflexiones en torno a la producción de materiales educativos es
dc.title.alternative The teaching of music in virtuality: reflections on the production of educational materials en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.24215/18509959.28.e32 es
sedici.identifier.issn 1850-9959 es
sedici.creator.person Daniec, Karina Denise es
sedici.creator.person Torres, Claudia es
sedici.subject.materias Ciencias Informáticas es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Informática es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle TE & ET es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue no. 28 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)