In Spanish
Introducción. El aumento de la obesidad y el sedentarismo en niños es un problema social grave. La adopción de hábitos activos contribuye a la prevención de estos trastornos. Objetivos. Medir el efecto de un programa escolar de promoción de actividad física (AF). Material y método. Estudio de intervención controlado no aleatorizado. Participaron 123 niños de ambos sexos, 32 en el grupo intervención (I) y 92 en el grupo control (C). El nivel de AF se obtuvo por cuestionario. Se ponderó el grado de asociación conceptual entre AF y salud mediante test relacional. El grupo I participó de talleres durante 8 semanas durante una hora semanal en horario escolar. Resultados. La práctica deportiva creció 10% en grupo I y 2,9% en C, la diferencia entre medias fue 7.1% (p menor a 0.05). El grupo I aumentó la cantidad de veces que usan la bicicleta por semana 2,88 a 3,56. En el grupo I el tiempo de pedaleo aumentó 30.57 min./sem y disminuyó las horas frente al TV en 1.40 min/día. El grupo I aumentó la importancia que los niños asignan a la AF relación a la salud en forma significativa. Conclusiones. Implementar estrategias de promoción de AF puede favorecer cambios de hábitos y conductas hacia un estilo de vida saludable cuando se trabaja sistemáticamente en talleres mediante la participación activa de niños y maestros.
In English
Introduction. The rise of the obesity and lack of physical activity in children is a serious social problem. Adopting an active lifestyle contributes to the prevention of those disorders. Objective. To weigh up the effect of the promotion of a physical activity programme in schoolchildren. Material and method. Non-randomized controlled study of intervention. 123 children, both male and female participated, 32 of them in the group Intervention (I) and 92 in the group Control (C). The high frequency level was obtained by questionnaire. The degree of conceptual association between physical activity and health by means of relational test was taken into account. Group I participated in workshops during 8 weeks at the rate of one hour weekly in scholastic schedule. Results. Participation in sports grew up 10% in Group I and 2,9% in group C. The difference between averages was of 7.1% (p 0.05). Group I increased the number of times that they use bicycle during the week from 2.8 to 3.56, and biked time to 30.57 min/wk and less spent time for TV 1.40 min/wk. Group I rise the assigned relation to PA and health. Conclusions. Implementing strategies for PA promotion can make productive changes towards a healthier lifestyle when people work systematically in workshops through active participation of children and teachers.