En español
En Colombia no existe una legislación o política pública referente al Derecho a la Comunicación. Pese a la Asamblea Constituyente que dio como origen la Constitución de 1991, -aspecto fundamental que en teoría garantiza el goce pleno de los ciudadanos de cualquier nación democrática-, éste en la práctica ha sido olvidado por la institucionalidad colombiana en los últimos 25 años.
Debido a la complejidad del término “comunicación”, existe una tendencia a tergiversarla y mal interpretar su significado por parte del pueblo, a tal punto que lo más común es observar una desinformación general sobre este concepto, derivando en la manipulación de los procesos de comunicación por parte de una industria cultural soportada en un modelo neoliberal ramificado desde la guerra fría. Ahora bien, los grupos hegemónicos, no solo tienen injerencia en dichas industrias, sino también, en la esfera pública, siendo un motivo más para el desconocimiento general sobre este derecho.
En Colombia, las iniciativas y propuestas activas para la fomentación y defensa del Derecho a la Comunicación, no tienen su origen consecuentemente en la institucionalidad nacional, sino en comunidades que se han apropiado de dichos procesos, resistiendo y luchando para ser visibilizados en el marco de un Estado Social de Derecho, inculcado y promovido desde su misma Constitución para toda la sociedad colombiana en general.
En inglés
There is no legislation or public politic regarding to the Communication Right in Colombia. Although the Constituent Assemble give birth 1991 to the actual Constitution –Fundamental aspect in every democratica nation as in theory guarantees the full enjoyment of its citizen- in the practice has been forgotten by the Colombian statement the past 25 years.
The complexity of the “communication” concept provokes a tendency in the people to be misunderstood and badly interpreted in its meaning, to the point that disinformation around this term is really common and a general condition. Leading to the manipulation of the communication process by the cultural industry, sustained in a neoliberal model originated in the Cold War. However, the hegemonic groups, not only have meddling in these industries, they are also present in the public sphere, giving more reason to the un-acknowledgement about the right in question.
Taking into consideration the importance of the human rights in the creation of politics in a society and democratic states, referring to the 19 article of the American Convention for Human Rights, which talks about the Free Speech, it is alarming the inexistent or underestimated importance and the absence of legislation by the Congressman in this matter.
The proposals and initiatives in Colombia for the fomentation and defense of the Communication Right do not have in that sense an institutional upbringing, the origin comes from the communities who have taken over those processes, fighting and resisting to be visualized by the marc of a Social State of Rights. Which it’s included and promoted from its own Constitution, to the Colombia society in general, in theory at least.