In Spanish
El presente trabajo tiene por objetivo la interpretación del cluster EB (Erlebnistypus), el Tipo vivencial, del Test de Rorschach, sobre un total de 200 niñas/os a los que se les administró la prueba entre 2019-2022, de 5-12 años, en la ciudad de La Plata, Buenos Aires, Rep.Argentina. Los protocolos fueron codificados, calculados e interpretados según el Sistema Comprehensivo de Exner. La confiabilidad se evaluó con tres jueces a ciegas y un árbitro. Se realizó el procesamiento estadístico utilizando Excel e InfoStat. El EB proporciona información sobre la relación de los afectos y el tipo de respuesta subjetiva al resolver problemas.
Los tipos vivenciales pueden ser: introversivo (sujetos que prefieren pensar las cosas antes de tomar decisiones), extratensivo (sujetos que prefieren usar sus sentimientos en la toma de decisiones), ambigual (aquellos sujetos en los que sus sentimientos juegan un papel cambiante al resolver problemas). Resultados:
un tercio de los protocolos no registran respuestas válidas para la interpretación del EB (18% niñas; 16% niños). Los dos tercios restantes son de tipo vivencial introversivo:11% niñas, 18% niños; extratensivo: 16% niñas, 13% niños; ambigual: 3,5% niñas, 4% niños. Conclusión: el género no es estadísticamente significativo al momento de dar respuestas distintivas del EB (p<0,01).
In English
The purpose of this study is to interpret the EB (Erlebnistypus) cluster, the Experience Type, of the Rorschach test, based on a sample of 200 children aged 5-12 years old who were administered the test between 2019 and 2022 in La Plata, Buenos Aires, Argentina. The protocols were coded, calculated, and interpreted according to the Exner Comprehensive System. Reliability was assessed with three blind judges and an arbiter.
Statistical processing was conducted using Excel and InfoStat.
EB provides information about the relationship between affect and the type of subjective response when solving problems. The experience types can be: introversive (individuals who prefer to think things through before making decisions), extratensive (individuals who prefer to use their feelings in decision-making), and ambitent (those individuals whose feelings play a changing role when solving problems). Results: One-third of the protocols did not record valid responses for the interpretation of the EB (18% girls; 16% boys). The remaining two-thirds were classified as introversive experience type: 11% girls, 18% boys; extratensive:
16% girls, 13% boys; ambitent: 3.5% girls, 4% boys.
Conclusion: Gender is not statistically significant when it comes to providing distinctive responses in the EB (p < 0.01).