In Spanish
El trabajo analiza la concepción de subjetividad de la niñez y adolescencia presente en la Ley de Educación Sexual Integral (26150/06) que impacta como currículum en todas las escuelas argentinas y en otros ámbitos educativos. La indagación del documento se realiza desde herramientas de la historia crítica de la psicología y la epistemología feminista (Danziger, 1990/2007; Medina, 2013; Talak, 2015). Primero, sitúa el surgimiento de la ley según un marco normativo democratizador de la educación nacional, -Leyes y Resoluciones- (Greco, 2019; Carretero, 2013). Se muestra que la misma se configura a partir de una particular noción psicológica de sujeto (Bleichmar 2003/2010; Malagrina, 2020), organiza los contenidos en torno de ella. Segundo, revisa el impacto de las categorías centrales de la ESI en una concepción subjetiva de la niñez y adolescencia identificando la fortaleza de las categorías epistémicas psicológicas y la centralidad de los valores no epistémicos. Se reflexiona sobre psicología y ESI identificando aspectos políticos que la justifican (participación horizontal, intervención de las familias e igualdad de oportunidades basada en derechos). Se señala cómo estos acentos perfilan fricciones y obstáculos a su implementación (ignorancias sistemáticas, sesgos y resistencias ligadas a la interseccionalidad) considerando las tradiciones de las instituciones educativas locales.
In English
The work analyzes the conception of subjectivity of childhood and adolescence present in the Comprehensive Sexual Education Law (26150/06) that impacts as a curriculum in all Argentine schools and in other educational fields. The investigation of the document is carried out from tools of the critical history of psychology and feminist epistemology (Danziger, 1990/2007; Medina, 2013; Talak, 2015). First, it places the emergence of the law according to a democratizing regulatory framework of national education, -Laws and Resolutions- (Greco, 2019; Carretero, 2013). It is shown that it is configured from a particular psychological notion of subject (Bleichmar 2003/2010; Malagrina, 2021), organizing the contents around it. Second, it reviews the impact of the central categories of ESI on a subjective conception of childhood and adolescence, identifying the strength of psychological epistemic categories and the centrality of nonepistemic values. It reflects on psychology and ESI, identifying political aspects that justify it (horizontal participation, family intervention and equal opportunities based on rights). It is pointed out how these accents outline frictions and obstacles to its implementation (systematic ignorance, biases and resistance linked to intersectionality) considering the traditions of local educational institutions.