The ‘paradox of progess’ is an empirical regularity that associates more education with larger income inequality. Two driving and competing factors behind this phenomenon are the convexity of the ‘Mincer equation’ (that links wages and edcuation) and the heterogeneity in its returns, as captured by quantile regressions. We propose a joint least-squares / quantile regression statistical framework to derive a decomposition to evaluate the relative contribution of each explanation, based on a ‘functional derivative’ as in Firpo et al. (2009). We apply the proposed decomposition strategy to the case of Argentina.
Información general
Fecha de exposición:noviembre 2021
Fecha de publicación:2021
Idioma del documento:Inglés
Evento:LVI Reunión Anual de la Asociación Argentina de Economía Política (Ciudad de Buenos Aires, 17 al 19 de noviembre de 2021)
Institución de origen:Facultad de Ciencias Económicas
Otros Identificadores:Clasificación JEL: J31, C21.
Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)