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dc.date.accessioned 2024-10-28T13:52:24Z
dc.date.available 2024-10-28T13:52:24Z
dc.date.issued 2024-09-26
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/172077
dc.description.abstract This study uses the methodology of the history of scientific ideas to critically examine several aspects of an unpublished ethnographic discussion in which Alexander Stephen describes nineteenth-century Hopi understandings of the Moon. As is common in the interpretation of early texts, we draw insights into a text's meaning from other writings by the author and his contemporaries.The Moon Chief is a man—& is so called (Müriyawû Moñwi) but does not seem to be held in much veneration, in fact they say he is Kaho’pi = foolish. He has no house– although like the Sun, he carries the Moon on his arm, shield fashion; during his journey [across the sky].Alexander M. Stephen, (1891-84, 18 Jan. 1894)Here we draw especially on the ethnographic writings of Alexander Stephen to shed light on how he interpreted Hopi astronomical conceptions of the Sun and the Moon and how he understood the terms Moon Chief and qahopi.First, we ask what kind of being did Stephen and his knowledgeable Hopi mean when they spoke of the Moon Chief? Next, we ask what does the word qahopi mean or, to use specific examples, what did a Hopi mean when they said that a man or a woman or the Moon Chief or a kind of behavior was qahopi? After having clarified the general meaning of qahopi and identified the nature of the Moon Chief as a spiritual being who carried the Moon across the sky, we ask what aspects of the Moon Chief 's behavior did Stephen's Hopi experts consider to be qahopi? We then ask how, or whether, the qahopi aspects of the Moon Chief 's behavior influenced the form of the Hopi's successful luni-solar calendar. Finally, what light does the fact that some knowledgeable Hopi considered the Moon Chief to lack a house and therefore to be qahopi shed on our understandings of Hopi astronomy and of the astronomy of the Hopi's protohistoric Pueblo predecessors?In this final section we draw on early studies of astronomies in prehistoric cultures to shed light on the astronomical concepts – principally the lunar standstills – that illuminate the Moon’s lack of a house in Hopi astronomy. en
dc.description.abstract Este estudio utiliza la metodología de la historia de las ideas científicas para examinar críticamente varios aspectos de una discusión etnográfica inédita en la que Alexander Stephen describe la comprensión hopi de la Luna en el siglo XIX. Como es común en la interpretación de textos antiguos, extraemos información sobre el significado de un texto de otros escritos del autor y sus contemporáneos.El Jefe de la Luna es un hombre —y se llama así (Müriyawû Moñwi) pero no parece ser muy venerado, de hecho dicen que es Kaho’pi = tonto. No tiene casa— aunque como el Sol, lleva la Luna en su brazo, a modo de escudo; durante su viaje [a través del cielo]. Alexander M. Stephen, (1891-94, 18 de enero de 1894)Aquí nos basamos especialmente en los escritos etnográficos de Alexander Stephen para arrojar luz sobre cómo interpretó las concepciones astronómicas Hopi del Sol y la Luna y cómo entendió los términos Moon Chief y qahopi.En primer lugar, preguntamos a qué tipo de ser se referían Stephen y sus sabios Hopi cuando hablaban del Jefe de la Luna. A continuación, preguntamos qué significa la palabra qahopi o, para usar ejemplos específicos, ¿qué quiso decir un Hopi cuando dijo que un hombre o una mujer o el Jefe de la Luna o un tipo de comportamiento era qahopi? Después de haber aclarado el significado general de qahopi e identificado la naturaleza del Jefe de la Luna como un ser espiritual que llevaba la Luna a través del cielo, preguntamos qué aspectos del comportamiento del Jefe de la Luna consideraron qahopi los expertos Hopi de Stephen. Luego preguntamos cómo, o si, los aspectos qahopi del comportamiento del Jefe de la Luna influyeron en la forma del exitoso calendario luni-solar de los Hopi. Finalmente, ¿qué luz arroja sobre nuestra comprensión de la astronomía hopi y de la astronomía de los antecesores pueblo protohistóricos de los hopis el hecho de que algunos hopis informados consideraran que el Jefe de la Luna carecía de una casa y, por lo tanto, era qahopi?En esta sección final nos basamos en estudios tempranos de astronomía en culturas prehistóricas para arrojar luz sobre los conceptos astronómicos, principalmente las paradas lunares, que iluminan la falta de una casa de la Luna en la astronomía Hopi. es
dc.format.extent 111-119 es
dc.language en es
dc.subject Hopi es
dc.subject etnoastronomía es
dc.subject paradas lunares es
dc.subject calendario lunar es
dc.subject Jefe de la Luna es
dc.subject ethnoastronomy es
dc.subject lunar standstills es
dc.subject lunar calendar es
dc.subject Moon Chief es
dc.title What did it mean when knowledgeable Hopi called the moon Chief Qahopi? en
dc.title.alternative ¿Qué significaba cuando los sabios Hopi llamaban al jefe de la luna Qahopi? es
dc.title.alternative O que significava quando os sábios Hopi chamavam o chefe da lua de Qahopi? pt
dc.type Articulo es
sedici.identifier.uri https://revistas.unlp.edu.ar/cosmovisiones/article/view/14880 es
sedici.identifier.other doi:10.24215/26840162e008 es
sedici.identifier.issn 2684-0162 es
sedici.creator.person McCluskey, Stephen C. es
sedici.subject.materias Ciencias Astronómicas es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Sociedad Interamericana de Astronomía en la Cultura es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
sedici.relation.event XII Conferencia de Oxford (ISAAC) y VIII Jornadas Interamericanas de Astronomía Cultural (SIAC) (La Plata, 31 de octubre al 4 de noviembre de 2022) es
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Cosmovisiones / Cosmovisões es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 5, no. 1 es


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