Busque entre los 170906 recursos disponibles en el repositorio
This study uses the methodology of the history of scientific ideas to critically examine several aspects of an unpublished ethnographic discussion in which Alexander Stephen describes nineteenth-century Hopi understandings of the Moon. As is common in the interpretation of early texts, we draw insights into a text's meaning from other writings by the author and his contemporaries.The Moon Chief is a man—& is so called (Müriyawû Moñwi) but does not seem to be held in much veneration, in fact they say he is Kaho’pi = foolish. He has no house– although like the Sun, he carries the Moon on his arm, shield fashion; during his journey [across the sky].Alexander M. Stephen, (1891-84, 18 Jan. 1894)Here we draw especially on the ethnographic writings of Alexander Stephen to shed light on how he interpreted Hopi astronomical conceptions of the Sun and the Moon and how he understood the terms Moon Chief and qahopi.First, we ask what kind of being did Stephen and his knowledgeable Hopi mean when they spoke of the Moon Chief? Next, we ask what does the word qahopi mean or, to use specific examples, what did a Hopi mean when they said that a man or a woman or the Moon Chief or a kind of behavior was qahopi? After having clarified the general meaning of qahopi and identified the nature of the Moon Chief as a spiritual being who carried the Moon across the sky, we ask what aspects of the Moon Chief 's behavior did Stephen's Hopi experts consider to be qahopi? We then ask how, or whether, the qahopi aspects of the Moon Chief 's behavior influenced the form of the Hopi's successful luni-solar calendar. Finally, what light does the fact that some knowledgeable Hopi considered the Moon Chief to lack a house and therefore to be qahopi shed on our understandings of Hopi astronomy and of the astronomy of the Hopi's protohistoric Pueblo predecessors?In this final section we draw on early studies of astronomies in prehistoric cultures to shed light on the astronomical concepts – principally the lunar standstills – that illuminate the Moon’s lack of a house in Hopi astronomy.
En españolEste estudio utiliza la metodología de la historia de las ideas científicas para examinar críticamente varios aspectos de una discusión etnográfica inédita en la que Alexander Stephen describe la comprensión hopi de la Luna en el siglo XIX. Como es común en la interpretación de textos antiguos, extraemos información sobre el significado de un texto de otros escritos del autor y sus contemporáneos.El Jefe de la Luna es un hombre —y se llama así (Müriyawû Moñwi) pero no parece ser muy venerado, de hecho dicen que es Kaho’pi = tonto. No tiene casa— aunque como el Sol, lleva la Luna en su brazo, a modo de escudo; durante su viaje [a través del cielo]. Alexander M. Stephen, (1891-94, 18 de enero de 1894)Aquí nos basamos especialmente en los escritos etnográficos de Alexander Stephen para arrojar luz sobre cómo interpretó las concepciones astronómicas Hopi del Sol y la Luna y cómo entendió los términos Moon Chief y qahopi.En primer lugar, preguntamos a qué tipo de ser se referían Stephen y sus sabios Hopi cuando hablaban del Jefe de la Luna. A continuación, preguntamos qué significa la palabra qahopi o, para usar ejemplos específicos, ¿qué quiso decir un Hopi cuando dijo que un hombre o una mujer o el Jefe de la Luna o un tipo de comportamiento era qahopi? Después de haber aclarado el significado general de qahopi e identificado la naturaleza del Jefe de la Luna como un ser espiritual que llevaba la Luna a través del cielo, preguntamos qué aspectos del comportamiento del Jefe de la Luna consideraron qahopi los expertos Hopi de Stephen. Luego preguntamos cómo, o si, los aspectos qahopi del comportamiento del Jefe de la Luna influyeron en la forma del exitoso calendario luni-solar de los Hopi. Finalmente, ¿qué luz arroja sobre nuestra comprensión de la astronomía hopi y de la astronomía de los antecesores pueblo protohistóricos de los hopis el hecho de que algunos hopis informados consideraran que el Jefe de la Luna carecía de una casa y, por lo tanto, era qahopi?En esta sección final nos basamos en estudios tempranos de astronomía en culturas prehistóricas para arrojar luz sobre los conceptos astronómicos, principalmente las paradas lunares, que iluminan la falta de una casa de la Luna en la astronomía Hopi.