In Spanish
La antropología, durante su institucionalización en el siglo XIX, adoptó y desarrolló un variado corpus instrumental a fin de reemplazar las descripciones de las variantes físicas humanas por números. Nuestro propósito aquí es analizar los instrumentos de la División Antropología del Museo de La Plata (Argentina) adquirido entre fines del siglo XIX y la primera mitad del siglo XX. Identificamos 89 ítems (instrumentos completos, incompletos y accesorios). A partir del trabajo experiencial y del análisis de fuentes escritas discutimos los aspectos intelectuales, materiales, prácticos y comerciales que pudieron intervenir en su creación y adopción en laboratorios de todo el mundo. Además, analizamos cómo fueron incorporados al museo platense, quiénes fueron sus usuarios, qué dispositivos utilizaron y para qué. Detectamos instrumentos que no se incorporaron a ninguna práctica, ni fueron inventariados ni conservados, mientras que otros continúan utilizándose en laboratorios y cátedras. Concluimos, primeramente, que la composición del acervo es resultado de las trayectorias particulares de cada elemento. En segundo lugar, la antropología biológica, que supo cuestionar la perspectiva raciológica de la antropología física y adoptar una perspectiva evolutiva, nunca cuestionó la dimensión instrumental y se vuelve una disciplina cada vez más tecnológica.
In English
The institutionalization of the field of anthropology in the 19th century led to the adoption and development of a varied instrumental corpus intended to replace descriptions of human physical characters with numbers. Our purpose is to analyze the instrumental collection of the Anthropology Division of the Museo de La Plata (Argentina) acquired between the end of the 19th century and the first half of the 20th century. Eighty-nine items (complete and incomplete instruments and accessories) were identified. On the basis of experiential work and the analysis of written sources, we discuss the intellectual, material, practical, and commercial aspects that may have been involved in their creation and adoption by laboratories around the world. In addition, we analyze how they were brought into the Museo de La Plata, who were their users, what devices these used, and for what purpose. We detected instruments that were not incorporated into any practice, nor were they inventoried or preserved, while others have continued to be used in laboratories and university chairs. First of all, it can be concluded that the composition of the collection is the result of the trajectories of each element. Secondly, biological anthropology, which challenged the raciological perspective of physical anthropology and adopted an evolutionary perspective, has never questioned the instrumental dimension and is becoming an increasingly technological discipline.