In English
The objective of this research is to assess the perception of administrative workers of a Technological Higher Secondary Education Institution in Tabasco, Mexico, about leadership styles and productivity, as well as the correlation that exists between both variables. Quantitative method was used; the study had a non-experimental, cross-sectional, descriptive, and correlational design. The data collection instruments were validated through exploratory factor analysis and reliability was calculated through Cronbach's Alpha Coefficient. A total of 141 workers assigned to five departments of the administrative area took part in the study. The results showed the participative leadership style as the predominant one and the highest level of productivity was found in the commitment dimension. Pearson's correlation showed the existence of a negative correlation with the authoritarian style and a positive correlation between democratic and participative leadership styles and productivity.
In Spanish
El objetivo de esta investigación es valorar la percepción de los trabajadores administrativos de una Institución de Educación Media Superior Tecnológica en Tabasco, México, sobre los estilos de liderazgo y la productividad, así como la correlación que existe entre ambas variables. Se utilizó la metodología cuantitativa, el estudio tuvo un diseño no experimental transversal, descriptivo y correlacional. Los instrumentos de recolección de datos se validaron a través del análisis factorial exploratorio y la confiabilidad se calculó a través del Coeficiente Alpha de Cronbach. Participaron 141 trabajadores adscritos a cinco departamentos del área administrativa. Los resultados señalaron al estilo de liderazgo participativo como el preponderante y el nivel más alto de productividad se encontró en la dimensión de compromiso. La correlación de Pearson mostró la existencia de una correlación negativa con el estilo autoritario y positiva entre los estilos de liderazgo democrático y participativo con la productividad.