In Spanish
Presentamos un registro actual de producción de chicha de maíz en la Comunidad Aborigen de Villa El Perchel con motivo del Carnaval 2008, que generó una serie de reflexiones e interrogantes sobre la producción y el consumo de esta bebida en épocas prehispánicas tardías en la Quebrada de Humahuaca. Con el objetivo de resolver alguno de estos interrogantes, se analizan contextos y especímenes cerámicos arqueológicos de esta región y de la puna de Jujuy, junto con resultados de isótopos estables sobre óseo humano. Los posibles correlatos arqueológicos de esta práctica social son examinados a la luz de las actuales discusiones sobre el consumo de alfarería en esferas domésticas y/o públicas. El análisis sugiere que la producción de chicha pudo haberse dado a nivel doméstico y no especializado; señala la posibilidad del almacenaje en contenedores más pequeños que los tradicionales virques; y los resultados isotópicos indican importante consumo de maíz en diferentes rangos etarios y en ambos sexos.
In English
We present a complete record of present-day maize chicha production performed in the Indigenous Community of Villa El Perchel for the 2008 carnival. This served as a starting point for the generation of questions and inquiries about the production and consumption of maize chicha during prehispanic times in the Quebrada de Humahuaca. In order to solve some of these questions we analyzed different archaeological contexts and ceramic sherds both from Quebrada de Humahuaca and Jujuy Puna, along with results from stable isotopes on human bone. Possible correlates of this social practice are examined in the light of current debate about ceramic consumption in domestic and/or public spheres. Our analysis suggest that chicha production may have been performed at a non-specialized and domestic level; also signals the possibility of chicha storage in smaller containers than traditional virques and isotopic results points to an important maize consumption in individuals of all ages and both sexes.