En inglés
The purpose of this paper is reporting an experience of designing digital learning objects for university teaching.
The tasks consisted of participating in an electronic forum and developing teaching projects using simulation as a didactic tool. Both were mediated by the computer.
They took place in a postgraduate seminar.
The participants were university teachers and researchers from diverse areas – sciences, literature, arts and technology, performing varied academic tasks: teaching, research, consultation, and training.
Attendees were assisted via e - mail and by direct tutoring while participating in the discussion list and developing the projects, adopting a model of action – research.
Participants were asked to propose issues that could be discussed on - line. They chose three :
1.Is a digital mind or a digital intelligence conceivable? If so, how can we identify its traits? 2.Are creativity and digital learning contradictory or complementary processes? 3.How can electronic plagiarism in academic and research work be identified? The themes were discussed one at a time in three courses.
Electronic simulation devices covered different subjects according to the discipline of the authors.
The resulting projects were presented to teachers, tutors and peers in a collaborative atmosphere and evaluated by a checklist.
En español
El propósito del artículo es informar sobre el diseño de objetos de aprendizaje para la enseñanza universitaria. Las tareas consistieron en la participación en un foro electrónico de discusión y en la elaboración de prototipos de simulación como herramienta didáctica. Ambas tareas, mediadas por la computadora se cumplieron en un seminario de postgrado. Los asistentes al seminario son docentes e investigadores universitarios provenientes de distintos campos del saber – ciencias, letras, artes y tecnología que desempeñan variadas labores académicas: enseñanza, investigación, consultoría, capacitación. Para el desarrollo de las tareas reciben tutoría directa y via email. El marco metodológico es el de la investigación – acción.
De las cuestiones para el foro de discusión planteadas por los destinatarios se eligieron:
¿Puede concebirse una “mente o inteligencia digital”? ¿Cómo diferenciar sus características? La creatividad y el aprendizaje digital, son procesos contradictorios o complementarios? ¿Cómo detectar el plagio electrónico en el trabajo académico y en la investigación? Los temas elegidos fueron discutidos en tres cursos uno por vez.
Los prototipos de simulación cubrieron distintas áreas según la disciplina de procedencia de los autores. Los proyectos fueron presentados a los pares, tutores y profesores en una atmósfera colaborativa y evaluados mediante una lista de control.