In Spanish
Las Sibilas de San Telmo son doce telas ubicadas en la sacristía de la Iglesia de San Telmo (Buenos Aires, Argentina) que representan a las sibilas Cumea, Helespóntica, Líbica, Cumana, Pérsica, Tiburtina, Frigia, Délfica, Rodia, Eritrea, Sambetea y Samia. Son telas anónimas del siglo XVIII, cuyo origen es desconocido y discutido: pueden ser españolas o cuzqueñas. Cada cuadro consta de tres partes: 1. la imagen de la sibila de frente ricamente vestida; 2. un medallón o tondo, ornado de flores con una escena de la vida de Cristo; 3. en la parte inferior una guarda con el texto bíblico y profético correspondiente al medallón redactado en español. El objetivo de esta comunicación es: a) ubicar esta serie en la tradición sibilina, que en las Divinae Institutiones de Lactancio cristianiza el canon varroniano del siglo I a.C., añadiendo en el s. XVI dos sibilas a las diez de Varrón para emparejar con los doce profetas del Antiguo Testamento; b) establecer los modelos literarios y pictóricos (grabados, tapices o series pictóricas) que pueden haber inspirado la realización de estas telas y su tratamiento en las series sibilinas de México, Bolivia, Brasil y Argentina.
In English
The Sibyls of San Telmo are twelve paintings placed in the sacristy of the Church of San Telmo (Buenos Aires, Argentina) which represent the Cumaean, Hellespontine, Libyan, Cumane, Persian, Tiburtine, Phrygian, Delphic, Rhodian, Erytraean, Sabbe or Sambethe and Samian Sibyls. They are anonymous eighteenth century paintings, whose origin is unknown and debatable - they may be Spanish or Cuzcan. Each painting has three parts: 1. the Sibyl’s frontal effigy magnificently dressed; 2. a flower-trimmed medallion or tondo, containing an episode of Christ’s life; 3. in the lower part, a pattern with the biblical and prophetical text in Spanish corresponding to the medallion. The aim of this lecture is: a) to place this series within the Sibylline tradition, that in Lactantius’ Divinae Institutiones christianizes the Varronian canon of the first century B.C., adding in the sixteenth century two sibyls to the ten of Varro in order to match the twelve prophets of Old Testament, b) to set up the literary and pictorial models (engravings, tapestries or pictorial series) which may have inspired the execution of these paintings and its treatment in the Sibylline series of Mexico, Bolivia, Brazil, and Argentina.