In Spanish
En este trabajo procuramos examinar el Augustus Ovidianus como parte de una representación (Darstellung) entendida como una afirmación poética de la que también Augusto es, en tanto personaje –y, por cierto, no menor, aunque no central-, una parte. No consideraremos en detalle las alusiones a Augusto sino las referencias explícitas, y nuestro comentario, además de limitar la ironía crítica como criterio de interpretación, tratará asuntos compositivos, el uso de la mitologización (no sólo para asimilar esta parte histórica al tono mítico griego de las historias griegas, sino para conferir dignidad mítica a la representación) y el juego del poeta con la historia reciente en una suerte de construcción.
In English
In this paper we aim to analyze the Augustus Ovidianus as a representation’s part (Darstellung) in a work understood as a poetic affirmation in which Augustus also is a part, being not a minor character, although not a central one. We will not consider in detail the allusions to Augustus, but the explicit references. Our discussion, besides limiting critical irony as a criterion of interpretation, deals with compositional issues, the use of mythologizing (not only to assimilate the historical part into the mythical tone of Greek stories, but also to convey mythical dignity to the representation) and the poet’s play with recent history in a kind of construction.