In Spanish
Este artículo revisa, en primer lugar, los postulados centrales de la perspectiva clásica de la teoría del aprendizaje significativo de David Ausubel. En segundo lugar, presenta algunas propuestas más recientes en el campo de la Psicología Cognitiva, Pedagogía y Epistemología para profundizar y actualizar el análisis teórico: la perspectiva humanista de Joseph Novak, el interaccionismo social de Bob Gowin, los modelos mentales de Johnson Laird, los campos conceptuales de Gérard Vergnaud, la noción de educación bancaria postulada por Paulo Freire y la autopoiética de Humberto Maturana.
Finalmente, distingue distintos aspectos de la mediación computacional y discute una visión renovada por el autor, desde una perspectiva crítica, subversiva y antropológica del aprendizaje significativo.
In English
This article reviews, first, the central postulates of the classical perspective of D. Ausubel's theory of meaningful learning. Second, it presents some more recent proposals in the field of Cognitive Psychology, Pedagogy and Epistemology to deepen and update the theoretical analysis: the humanist perspective of Joseph Novak, Bob Gowin's social interactionism, the mental models of Johnson-Laird, the Conceptual fields of Gérard Vergnaud, the notion of banking education postulated by Paulo Freire and the autopoietic of Humberto Maturana. Finally, it distinguishes different aspects of the computational mediation and discusses a renewed vision by the author, from a critical, subversive and anthropological perspective of meaningful learning.