Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2018-10-25T16:42:44Z
dc.date.available 2018-10-25T16:42:44Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/70188
dc.identifier.uri https://doi.org/10.35537/10915/70188
dc.description.abstract La medición de habilidades es compleja, puesto que las mismas son inobservables. Este problema es particularmente importante en la medición de habilidades no cognitivas, donde usualmente se emplean métodos basados en el auto-reporte, que están sujetos a sesgos como la deseabilidad social de la respuesta y el sesgo de referencia. Este trabajo calcula una medida numérica de habilidades no cognitivas que no sufre de estos problemas, aplicando la metodología propuesta por Borghans y Schils (2012). Esta estrategia extrae la medida directamente de la nota de los estudiantes en las pruebas PISA 2012, y estima habilidades no cognitivas como la diferencia entre las tasas de respuesta correcta al inicio del examen y la tasa al final del mismo. Esta tesis no solo compara el stock de habilidades no cognitivas de la región con el resto del mundo, sino que también explora heterogeneidades (de género y tipo de escuela). Los resultados muestran un rezago de América Latina tanto en habilidades cognitivas como no cognitivas. Además, se encuentran brechas de género significativas en habilidades no cognitivas (favoreciendo a las mujeres) para los países participantes de la prueba, mientras que los resultados de las brechas entre escuelas públicas y privadas no son concluyentes. es
dc.description.abstract Measuring skills is difficult, because they are unobservable. This problem is even harder for the case of non-cognitive skills, as compared to cognitive, since for them the measurement methods typically rely heavily on self-reporting, which suffers from several biases such as social desirability of response and reference bias. This paper quantifies non-cognitive skills with a measure that overcomes these problems, applying the methodology proposed by Borghans and Schils (2012). This strategy extracts the measure directly from the students' scores in PISA 2012 tests, and estimates non-cognitive skills as the difference between the correct response rates at the beginning and at the end of the exam. The contribution of this paper is to provide empirical evidence and a database for a deeper understanding of skills in Latin America. This paper presents a comparison between non-cognitive skills in this region and the rest of the world, and also examines heterogeneities (gender, and public versus private schools). The results show that Latin America lags behind in cognitive as well as in non-cognitive skills. In addition, there are significant gender gaps in non-cognitive skills (favoring women) for most of the 65 countries participating in the test, and no conclusive results regarding a gap by school type. en
dc.language es es
dc.subject JEL: I21, I24, J24 es
dc.subject habilidades no cognitivas, decaimiento, PISA es
dc.subject América Latina es
dc.title Habilidades no cognitivas en América Latina es
dc.type Tesis es
sedici.title.subtitle Una medición desde pruebas estandarizadas es
sedici.creator.person Marchioni, Cynthia Gisele es
sedici.subject.materias Ciencias Económicas es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Ciencias Económicas es
sedici.subtype Tesis de maestria es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
sedici.contributor.director Marchionni, Mariana es
sedici.contributor.codirector Berniell, María Lucila es
thesis.degree.name Magister en Economía es
thesis.degree.grantor Universidad Nacional de La Plata es
sedici.date.exposure 2017-07-07


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)