In Spanish
La medición de habilidades es compleja, puesto que las mismas son inobservables. Este problema es particularmente importante en la medición de habilidades no cognitivas, donde usualmente se emplean métodos basados en el auto-reporte, que están sujetos a sesgos como la deseabilidad social de la respuesta y el sesgo de referencia. Este trabajo calcula una medida numérica de habilidades no cognitivas que no sufre de estos problemas, aplicando la metodología propuesta por Borghans y Schils (2012). Esta estrategia extrae la medida directamente de la nota de los estudiantes en las pruebas PISA 2012, y estima habilidades no cognitivas como la diferencia entre las tasas de respuesta correcta al inicio del examen y la tasa al final del mismo. Esta tesis no solo compara el stock de habilidades no cognitivas de la región con el resto del mundo, sino que también explora heterogeneidades (de género y tipo de escuela). Los resultados muestran un rezago de América Latina tanto en habilidades cognitivas como no cognitivas. Además, se encuentran brechas de género significativas en habilidades no cognitivas (favoreciendo a las mujeres) para los países participantes de la prueba, mientras que los resultados de las brechas entre escuelas públicas y privadas no son concluyentes.
In English
Measuring skills is difficult, because they are unobservable. This problem is even harder for the case of non-cognitive skills, as compared to cognitive, since for them the measurement methods typically rely heavily on self-reporting, which suffers from several biases such as social desirability of response and reference bias. This paper quantifies non-cognitive skills with a measure that overcomes these problems, applying the methodology proposed by Borghans and Schils (2012). This strategy extracts the measure directly from the students' scores in PISA 2012 tests, and estimates non-cognitive skills as the difference between the correct response rates at the beginning and at the end of the exam. The contribution of this paper is to provide empirical evidence and a database for a deeper understanding of skills in Latin America. This paper presents a comparison between non-cognitive skills in this region and the rest of the world, and also examines heterogeneities (gender, and public versus private schools). The results show that Latin America lags behind in cognitive as well as in non-cognitive skills. In addition, there are significant gender gaps in non-cognitive skills (favoring women) for most of the 65 countries participating in the test, and no conclusive results regarding a gap by school type.