In Spanish
El presente trabajo aborda el problema de la biografía como forma en la tensión obra-vida. Partiendo de ciertas consignas del romanticismo alemán se busca establecer de qué modo la autonomía de la obra incorporó la vida como material sensible de la literatura. Sin embargo, la vida entendida como experiencia requeriría de una forma que sea capaz de narrarla como lo que efectivamente es: una sucesión reflexiva y biológica, y en el caso de una vida literaria, una sucesión de momentos intensos. La biografía entonces como forma sería no solo un modo de contar sino también el resultado de una fascinación que el biógrafo manifiesta hacia su biografiado. Desde esta perspectiva el texto Osvaldo Lamborghini, una biografía (2009) de Ricardo Strafacce sería un claro ejemplo de fascinación biográfica, pues su escritura atiende no solo a contar una vida, sino también a hacer con ella un método de escritura.
In English
This paper deals with the problem issue of biography as a form of work-life tension. Starting from certain principles of the German Romanticism, it is sought to establish how the autonomy of the worka literary piece incorporated life as a sensitive literature material of literature. However, life understood as experience would require a method capable of narrating it as what it actually is: a reflectxive and biological succession, and in the case of a literary life, a succession of intense moments. Biography then as a generic form would be not only a way of way of narrating but also the result of the the biographer's fascination the biographer manifests towardsfor her or his biographee. From this perspective, the text Osvaldo Lamborghini, a biography (2009) by Ricardo Strafacce would be a clear example of biographical fascination, because his writing not only counts deals withon narrating a life but also on doing creating with it a method of writing a writing method with it.