In Spanish
Los episodios traumáticos del pasado dictatorial ocuparon en la literatura argentina un espacio central. Chicas muertas de Selva Almada inicia el diálogo con ese corpus en dos planos: por un lado señala la invisibilidad de los feminicidios durante el retorno de la democracia. Por otra parte, el texto recupera la pregunta sobre cómo narrar la violencia extrema que –iniciada en el aforismo de Theodor Adorno (1955)– recorre las discusiones en torno a las formas del relato sobre el pasado reciente. Este trabajo explora en el texto de Almada las nuevas memorias sobre el feminicidio que emergen en el campo literario en un contexto de profunda sensibilización social sobre el tema.
In English
Traumatic episodes of the recent dictatorial past have had a central space in Argentine literature. Selva Almada’s Chicas muertas initiates a dialogue with literary works that address dictatorship in two levels: first, Almada points to the invisibility of the crimes against women under the return to democracy in 1982; Then, Chicas muertas returns to Theodor Adorno’s question on how to narrate extreme violence, and by doing so engages with discussions on forms of narrating the recent past. This article explores how Almada’s text works with the new forms of the memory of femicides which emerged in the literary field in the context of a profound social awarenes s on that issue.