In Spanish
La crónica sobre la conferencia de Jean Jaurès "El arte y el socialismo", que el escritor argentino Manuel Ugarte envía a un periódico de Buenos Aires en 1900, constituye un caso interesante de recepción periférica de los debates sobre arte y sociedad en el interior del socialismo de la Segunda Internacional. En este artículo se intenta analizar la intervención de Ugarte, los interlocutores que construye en su crónica y los debates en torno a la función social del arte, a partir de las operaciones de selección y las omisiones del cronista. Estas buscan propagar algunas ideas socialistas entre los lectores argentinos y sobre todo ante los jóvenes intelectuales vinculados a través del discurso latinoamericanista común en formación. De este modo, pueden registrarse diversos modos en que se consolida un perfil moderno de intelectual mediador entre Europa y América Latina a comienzos del siglo XX, en el marco de los procesos de modernización política, económica y cultural del Río de La Plata.
In English
The chronicle on Jean Jaurès's conference, which the argentinian writer Manuel Ugarte sent to a Buenos Aires Journal in 1900, means an interesting case of peripherical reception of the debates into the Second Internatinal Socialism. In this article I intend to analyse Ugarte's intervention, the interlocutors built in his chronicle as well as the debates concerning the social function of art, by studying the operations of selection and omission by the chronist. They aim for propagating socialist ideas among Argentinian and South-American readers and, by the same way, they betake the young intellectuals who were related by a common latin-americanism in progress. Finally, it is possible to relieve the means by which the modern profile of an intellectual mediator between Europe and Latin America was consolidated at the beginning of 20th-century, during the processes of political, economics and cultural modernization in the Rio de La Plata.