Upload resources

Upload your works to SEDICI to increase its visibility and improve its impact

 

Show simple item record

dc.date.accessioned 2020-06-08T17:04:03Z
dc.date.available 2020-06-08T17:04:03Z
dc.date.issued 2019-04
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/97733
dc.description.abstract La motivación del presente estudio nace de nuestra preocupación docente ante el estado actual de la relación entre el sistema de acceso a Enseñanzas Superiores de Música en España y su fase antecesora: las Enseñanzas Profesionales de Música. Este estudio aborda la falta de correspondencia curricular y competencial existente entre dichas enseñanzas en nuestro país, agravado, además, por la transferencia competencial autonómica de la legislación vigente en España, la cual genera mayor desigualdad geográfica. La realidad de un espacio superior artístico que oferta diferentes líneas de estudios en Grado (interpretación, pedagogía, jazz, música antigua, dirección, sonología, etc.) está siendo enfocada previamente mediante una línea única –interpretación– en las enseñanzas profesionales, que no necesariamente capacitan ni para las competencias requeridas en el acceso ni en el currículum. Como objetivo principal planteamos una diversificación curricular en los itinerarios de estudios profesionales mediante el uso de metodologías y determinación competencial específicas, respetando el currículum actual de las citadas enseñanzas. es
dc.description.abstract The motivation of this study arises from our teaching experience about the current state of the relationship between the access system to Higher Education in Music in Spain and its predecessor phase: the Professional Music Teachings. This study focuses on the lack of a curricular and competency correspondence between these teachings, aggravated by the regional transference of the legislation in force in Spain, which generates serious geographic inequality. The reality of a higher artistic space that offers different lines of study in Bachelor's degree (interpretation, pedagogy, jazz, early music, direction, sonology, etc.) is being previously focused on a single line –interpretation– in professional teaching, which does not they necessarily train neither for the competences required in the access nor in the curriculum. As a main objective we propose a diversification in the itineraries through the use of methodologies and a specific competence determination respecting the current curriculum of professional education. en
dc.language es es
dc.subject Grado superior en música es
dc.subject Enseñanzas profesionales de música es
dc.subject Pruebas de acceso es
dc.subject Curriculum es
dc.subject Modalidades es
dc.subject Higher degree in music es
dc.subject Professional music education es
dc.subject Admission exams es
dc.subject Modalities es
dc.title Conservatorios de música en España: de 6º curso de enseñanzas profesionales a 1º curso de enseñanzas superiores es
dc.title.alternative Conservatories of music in Spain: From 6th year of professional education to 1st year of higher education en
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.24215/18530494e004 es
sedici.identifier.issn 1853-0494 es
sedici.creator.person Pascual Pérez, Carlos Eduardo es
sedici.creator.person Peñalver Vilar, José María es
sedici.subject.materias Música es
sedici.subject.materias Educación es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Epistemus es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 7, no. 1 es


Download Files

This item appears in the following Collection(s)

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)