In Spanish
El trabajo presenta una síntesis de la experiencia de formación sobre el tema de energías renovables de un grupo de docentes de escuelas técnicas de la provincia de Tucumán, en el marco del programa de formación “Profesorado en educación secundaria en modalidad técnico-profesional en concurrencia con título de base“, coordinado por el Instituto Nacional de Educación Técnica, siendo los destinatarios docentes en ejercicio en escuelas técnicas de nivel secundario e institutos técnicos superiores, sin título docente. El objetivo es mejorar la formación de los educadores, en la temática planteada, a fin de que éstos sean capaces de introducir los temas sobre el uso racional de la energía y la utilización de energías renovables en la currícula de formación de los alumnos del nivel medio de las escuelas técnicas en las áreas en las que desempeñan sus funciones docentes.
In English
The present article shows an experience in teachers´ formation about renewable energies carried out with a group of teachers that works at technical schools in the province of Tucumán. The program formation is coordinated by the National Institute for Technical Education, and it is financed by the National Education Ministry. The course is orientated to teachers, professionals and technical personnel, and its objective is to improve their formation for teaching this subject, with the principal aim to incorporate the topics of renewable energies and rational use of energy in their respective subjects at technical secondary level of education. We assume that it is fundamental to create an early conscience about these problems to obtain better habits of life in future generations, as a way of approaching sustainability problem with an individual participation.