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Desde fines de la década de 1960, un grupo de teóricas francesas nucleadas en torno a la revista Questions Féministes desarrollan diversas investigaciones sobre la categoría de “sexo”. Los análisis de Nicole-Claude Mathieu, Christine Delphy, Colette Guillaumin y Paola Tabet cuestionan los subtextos naturalistas que subyacen al tratamiento del sexo en la teoría marxista y en el feminismo de la época, y proponen una articulación innovadora entre ambos campos, que denominan “feminismo materialista” y que identificamos con las siglas FMF (Feminismo materialista francés). Si bien las investigaciones del FMF constituyen un aporte pionero a la gran área de las teorías feministas y de género, sus análisis han quedado invisibilizados por los relatos hegemónicos del feminismo teórico, elaborados mayormente en los Estados Unidos. Por ello, el objetivo general de esta Tesis es contribuir al estudio de una corriente, que por su heterodoxia y difícil clasificación, no es recuperada en las narrativas canónicas del feminismo contemporáneo. Ello nos conduce a reflexionar sobre el establecimiento de hegemonías académicas en el campo de la teoría feminista y de los estudios de género. Colectivamente, Mathieu, Delphy, Guillaumin y Tabet elaboran una trama original que permite mostrar el carácter plenamente social del sexo, en sentido anti-biologicista. Mostramos que sus categorías centrales (sexo social, diferenciación socio-sexual del trabajo, trabajo doméstico, sexage) construyen una fecunda teoría que analiza las causas materiales y económicas de la opresión de las mujeres, en una perspectiva histórica y anti-naturalista. El recurso a la lectura sintomática posibilita un abordaje conjunto que, sin embargo, no homogeneiza las posiciones de las autoras y que no desestima las tensiones que atraviesan el propio discurso del FMF. Esta clave de interpretación recorre como un hilo subterráneo los diferentes capítulos y permite comprender las contradicciones (productivas) del marxismo clásico y de El segundo sexo de Beauvoir, antecedentes centrales del FMF que emerge desde los silencios de aquellas teorías. En la última parte de la Tesis, se analizan las derivas de la teoría feminista materialista en otras propuestas. En primer lugar, se aborda la propuesta materialista lésbica de Monique Wittig mostrando sus afinidades y deudas con el pensamiento colectivo de la corriente. Sostenemos que su teoría introduce subrepticia e indirectamente las tesis del FMF en el mundo anglosajón, con particular influencia sobre Judith Butler, y contrastamos el modelo del “sexo social” con el esquema anglosajón del “sistema de sexo/género”. Finalmente, analizamos otras derivas del FMF contemporáneas, que vinculan la corriente con otros horizontes de debate y con ciertas teorías latinoamericanas y caribeñas. Ello introduce nuevas preguntas y discusiones que desafían el marco original de análisis.
En inglésSince late 1960s, a group of French theorists related to the revue Questions Féministes developed several investigations on the category of « sex ». The work of Nicole-Claude Mathieu, Christine Delphy, Colette Guillaumin and Paola Tabet problematize the naturalistic subtexts that underlie the approach of « sex » in Marxist anf Feminist theory. In response to this issue, they propose an innovative articulation between both fields wich they call « materialist feminism » and that I shall identify with the acronym FMF : French Materialist Feminism. Although the FMF's research constitutes a pioneering contribution to the great area of Feminist and Gender theories, their work has been invisibilized by hegemonic narrative of theoretical feminism. Therefore, the general objective of this Thesis is to contribute to the study of this line of research, which due to its heterodoxy and difficult classification is not recovered in the canonical stories of contemporary feminism. This leads us to reflect on the establishment of academic hegemonies in the specific field of Feminist theory and Gender Studies. We propose an alternative reading of a tendency relatively unknown beyond the Francophone spaces. Collectively, Mathieu, Delphy, Guillaumin and Tabet elaborate an original plot that allows to show the fully social character of sex, in an anti-biological sense. Their central categories (social sex, socio-sexual differentiation of labour, domestic work, sexage, straight mind) build a heuristic theory that analyzes the material and economic causes of women's oppression, in a historical perspective. To achieve this aim, we propose a tour that focus on the contributions of the two main compounds of the FMF: the anthropological line represented by Mathieu and Tabet, and the sociological line represented by Delphy and Guillaumin. If the analysis of anthropologists allows denaturing the false biological evidence of motherhood and sexual division of labor (common premises to the Marxian-Engelsian perspective and Beauvoirian philosophy), Delphy and Guillaumin manage to denature domestic work and other tasks traditionally performed by those people considered « women ». In all cases, the Marxian category of « social class », applied to sex, allows an anti-naturalistic approach. In this way, the historical materialistic method allows to disarm the fetish evidence of sex, which ceases to be understood as a biological essence or as an anatomical destiny. Also through a series of critical re-readings, the FMF refutes the naturalistic ideology that is based on the supposed existence of « somatic marks » that would be the cause of domination. The use of symptomatic reading enables a conjuncted approach that, however, does not homogenize the authors' positions and does not underestimate the tensions inside the FMF's own discourse. This key interpretation crosses the different chapters as an underground thread and allows us to understand the (productive) contradictions of classical Marxism and Beauvoir's Second sex, central antecedents of the FMF that emerges precisely from the silences of those theories. In the last part of the Thesis, we analyze the drifts of materialist feminist theory in other feminist proposals. First, the lesbian materialist proposal of Monique Wittig is approached, showing her affinities and debts with the collective thought of the FMF. We maintain that her theory surreptitiously and indirectly introduces FMF theses in the Anglo-Saxon world, with particular influence on Judith Butler, and we contrast the model of « social sex » with the Anglo-Saxon scheme of the « sex / gender system. » Finally, we analyze other contemporary FMF drifts, which link the current with other horizons of debate and with certain Latin American and Caribbean theories. This introduces new questions and discussions that challenge the original analysis framework.