In Spanish
La presente comunicación es un análisis de discusiones y recursos teóricos en el marco de la investigación en curso “Modos de ser varón en dos escuelas secundarias. Experiencias de construcción de masculinidades en el partido de La Matanza”. Se analiza la coyuntura socio-político-cultural en la que se inscribe y se hace un recuento bibliográfico. Se revisa cómo las escuelas han impartido educación sexual históricamente y cómo la cuarta ola feminista las impactó. Se desarrollan luego las consideraciones teóricas necesarias para comprender la construcción socio-histórica del género y las masculinidades. Por último, se analizan los aportes conceptuales de la categoría “experiencia” según las propuestas de Joan Scott y Teresa de Lauretis, en tanto operador analítico para este trabajo.
In English
The current article is an analysis of discussions and theoretical resources in the framework of the ongoing investigation “Ways of being a male student in two high schools. Experiences of construction of masculinities in the district of La Matanza”. The socio-political-cultural situation in which it is inscribed is analyzed and a bibliographic count is made. It reviews how schools have historically provided sex education and how the fourth wave of feminism has impacted on them. Afterwards, theoretical considerations needed to understand the sociological and historical construction of gender and masculinities are developed. Finally, the conceptual contributions of the category “experience” as an analytical operator for this work are analysed according to the proposals of Joan Scott and Teresa de Lauretis as analytical operators for this work.