En inglés
The objective of this article is to propose a descriptive analysis of the SSB’s industry and its evolution during the last decade in Argentina to identify key supply-side determinants that could affect consumption patterns, using them to estimate own and cross price elasticities of demand from supply side. The data of soft drinks industry in Argentina was used from Euromonitor International over the period 2005-2015. An econometric model is estimated using the discrete choice model of demand under uncertainty with differentiated of products. Results reveal that the own-price average elasticity of demand for soft drinks at the brand level is -1.019 in Argentina, and that second or supermarkets own brands have greater own-price elasticities than leading brands with added sugar. The demand of low calories drinks responds more to changes in its own prices than the demand of regular drinks. The results highlight key aspects in the design of health policies that go beyond the traditional analysis from the point of view of the consumer demand. To understand the supply chain of the soft drinks market offers tools that serve as a medium of promoting informed fiscal policies to encourage healthier diets.
En español
El estudio tiene como objetivo estimar las elasticidades precio propias y cruzadas de la industria de bebidas azucaradas a nivel agregado y a nivel marca, desde el lado de la oferta, mediante un modelo de elección discreta de la demanda bajo incertidumbre con productos diferenciados. Para ello, se utilizaron datos de Euromonitor internacional para el periodo 2005-2015. El estudio, además, realiza un análisis descriptivo de la estructura productiva de la industria de bebidas azucaradas y su evolución en el tiempo. Los resultados revelan que la elasticidad promedio de la demanda propia de bebidas azucaradas a nivel de marca es de -1.019 en Argentina. En un análisis entre marcas, se observa que la demanda de las segundas marcas o marcas propias de supermercados tienen mayores elasticidades precio propias que las marcas líderes. Adicionalmente, si analizamos por cantidad de calorías, se estima que la demanda de bebidas bajas en calorías responde más a los cambios en sus propios precios que la demanda de bebidas regulares. En conclusión, los resultados muestran que comprender la cadena de suministro de la industria de bebidas azucaradas ofrece herramientas que sirven como medio para promover políticas fiscales informadas con el fin de fomentar dietas más saludables.