En español
Las nuevas exigencias empresariales han generado la necesidad de contar con talento humano altamente calificado, para lo cual se aplican procesos de mejoramiento continuo como la evaluación del desempeño, con el objetivo de detectar falencias de desempeño y aplicar procesos de fortalecimiento. Pero cuando la evaluación del desempeño no está dirigida a la detección y mejoramiento de debilidades y es utilizada como un factor punitivo, entonces genera en los trabajadores efectos psicológicos negativos.
La presente ponencia se circunscribe en el marco de los estudios sobre el análisis organizacional con énfasis en el bienestar de los trabajadores.
Así, el objetivo del presente estudio es analizar las características de los procesos de evaluación del desempeño que se aplican en las organizaciones ecuatorianas y sus efectos en los trabajadores, a partir de la hipótesis origen de esta ponencia, los procesos de evaluación del desempeño que no están orientados a fortalecer las debilidades detectadas en el desempeño tienen efectos psicológicos negativos en los trabajadores.
En inglés
The new business demands have generated the need for highly qualified talent, for which continuous improvement processes and performance evaluation are applied, in order to detect performance deficiencies and implement building processes. But when performance evaluation is not aimed at improving detection and weaknesses and is used as a punitive factor in workers then it generates negative psychological effects. This paper is confined within the framework of studies on organizational analysis with emphasis on the welfare of workers.
Thus, the objective of this study is to analyze the characteristics of the performance evaluation processes applied in the Ecuadorian organizations and their effects on workers, from the origin hypothesis of this paper, the performance appraisal process not they are designed to strengthen the weaknesses identified performance have negative psychological effects on workers.
Based on a literature review of existing state of the art on performance evaluation and negative effects of work, a review of conceptions is made to arrive at a conceptual approach, from the perspective of performance evaluation has been misused in the organizational field ; its results have only contributed to negative expectations on the worker and context, claiming the emergent leaving the job evaluation process with punitive approach and route it as a strengthening process established professional and organizational development.