En español
Esta ponencia se propone relevar resultados parciales de una investigación sobre educación-trabajo en el marco de una tesis de la carrera de Especialización en Orientación Educativa y Ocupacional de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP).
Dicha investigación se llevó a cabo con trabajadores de la sede central de un correo telepostal de la cuidad de La Plata.
El estudio propuesto se abordó a partir de un trabajo descriptivo, con un enfoque cuanticualitativo.
Cabe destacar que el ingreso en la empresa en el sector distribución, población destinataria de esta investigación, no requiere más que el primario completo.
El tema central está dirigido a indagar si personas que se desempeñan en área de servicios de distribución (carteros), que no han finalizado los estudios secundarios, han tenido posibilidades de elaborar otros proyectos ocupacionales-vocacionales diferentes, en comparación con empleados de la misma sede del correo telepostal, del sector de atención al público, donde es requisito tener el titulo secundario completo.
En inglés
This paper aims at reporting the partial results of a research on the education-work relationship conducted with employees at the central office of a post office in the city of La Plata.
The main topic concerns the individuals working at the delivery area (postmen), who are required to hold only a primary school diploma. The question is whether those who did not finish high school have been able to develop other vocational projects compared to the employees working at the public service area, who are required to complete high school.
The main objective is to contribute to the development of other possibilities of work insertion. The specific objectives seek to indentify the interests and aptitudes of participants, the problems related to their competence in the work performance and the most appropriate resources to promote reflexivity and different work or vocational options.
A reflection offered by this research is that education is not enough to guarantee work placements or better jobs. Besides, there are still doubts about socially productive and work knowledge. That is, knowledge as an answer to a capitalist market and to workers’ daily activity.