En español
El objetivo general de este estudio es desarrollar una guía de investigación de proyectos de vinculación comunitaria, basados en la sistematización de experiencias, partiendo de la adaptación de la metodología en el proyecto de vinculación de Nono. El proceso de adaptación de la sistematización de experiencias se realizó por medio de un análisis crítico de las guías de sistematización de referencia como Cepep (2010), Carlos Eizaguirre y Marlén Urrutia (2004), María Mercedes Bernechea, Estela González y María de la Luz Morgan (1994) y Marfil Francke y María de la Luz Morgan (1995) y la participación en talleres, en los cuáles se definió un modelo de cómo esta metodología se puede utilizar para generar conocimiento a través de proyectos de vinculación.
En inglés
Community psychology as a discipline operates from a basic recognition of the social realities of the community in order to respond to its needs. In Ecuador, the practice of this discipline has resulted in the development and implementation of what is known as Community Engagement Projects (CEP), which are psychosocial interventions undertaken by college students to effect change in specific communities. These projects have limited visibility in traditional venues of scientific production and diffusion. In order to gain recognition in this arena, CEP may benefit from the use of Experience Systematization (ES), a methodological design often used in the evaluation of social programs undertaken by governmental and non-profit entities. The objective of this paper is to describe how this methodology was adapted and applied to a CEP conducted by students of Universidad de Las Americas, aimed at improving psychosocial and educational well being in a rural community in the region.