In Spanish
El trabajo retoma el compromiso de desarrollar una red de intercambio de proyectos de investigación, extensión y dispositivos de aprendizaje experiencial, entre Licenciatura y Profesorado de Psicología de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Luján (UNLu), en el marco del Proyecto UBACYT “Apropiación participativa y construcción de sentidos en prácticas de intervención para la inclusión, la calidad y el lazo social”, con sede en Facultad de Psicología (UBA). Se exploran narrativas obtenidas en respuesta a Cuestionarios de Situación Problema de Intervención administrados a “psicólogos en formación” en prácticas tutoriadas en escenarios escolares. Se utilizan categorías de análisis de enfoques sociohistórico-culturales post-vygotskianos. Se elaboran datos con Matriz de Profesionalización Psico-Educativa y Matriz de Aprendizaje Expansivo, sustentadas en extensa línea de indagación sobre construcción del conocimiento profesional. Experiencias en comunidades de práctica denotan “giros contextualistas y relacionales” en la construcción de sentidos, compatibles con el “giro relacional en la experticia” y el aprendizaje inter-agencial.
In English
This work retrieves the commitment to develop a network of exchange between research and extension projects and devices of learning through experience from Courses of Psychology and Psychology Teaching in Buenos Aires University and La Plata University and Educational Sciences at Luján State University, in the frame of UBACYT Research Project entitled:
Participative Appropriation and Construction of Meanings in Intervention Practices for Inclusion and Quality and Making Sense in Education, settled in Psychology Faculty, UBA. Narrations are displayed answering to Questionnaires on Situation-Problems of Intervention administered to professionals in modeling through supervised practices in educational stages. Categories of analysis founded in socio-historic-cultural approaches of post-vygotskians authors are used.
Data are elaborated with Matrix of Analysis of Psycho-Educational Becoming Professional Process and Matrix of Expansive Learning based in an extensive research line about professional knowledge construction. odeling and inter-agency learning. Experiences in communities of practice show findings of relational and contextualist shifts in making of meanings compatible with “relational shift in expertise” and “inter-agency learning”.